Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

AOW gehuwd

Carolina60

Nieuwkomer
Land
Spanje
🇪🇸 Spanje
Hallo allemaal 👋

Ik woon nu in Spanje en in 2003 geëmigreerd.

Ik ben al jaren bezig om te kijken als ik straks AOW krijg dat ik dan niet als gehuwde wordt aangemerkt ondanks dat ik getrouwd.

De reden hiervoor is dat Nederland ervan uitgaat dat de gehuwde partner ook een pensioen krijgt. En dan krijg je een lagere uitkering. Mijn eega krijgt geen pensioen.

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Ik ben zelf bezig met Zivver om te kijken of er al eerdere jurisprudentie hierover is. En als ik daarover meer duidelijkheid heb, laat ik dat op het forum weten.

Iedereen een fijne dag gewenst waar ook ter wereld!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier in Thailand hoor ik het volgende: Afgevaardigde van de belasting gaan naar jouw buren, of andere mensen in je straat. Aldaar vraagt men of je samenwoont, danwel gehuwd bent. Samenwonen is al genoeg. Eventueel kan men nog aan jou komen vragen hoe het zit. Maar eigenlijk hebben ze het antwoord al. Vervolgens mag jij aantonen dat je niet samen wooont. Dat is toch lastig.

Dat gaat behoorlijk ver. Maar, heb jij of ken je een situatie waar de ander geen AOW of ander pensioen uitkering krijgt en je toch minder AOW krijgt omdat je bent gehuwd. En heb je dat bestreden bij de SVB?

Nee. Wat ik verteld heb, hoorde ik van anderen. Zelf woon ik alleen. Wat ik er uit begrepen heb, is dat als je zou samenwonen, je partner ook een adres zou moeten hebben. Verder blijft het opletten met 2 tandenborstels, kleding van de partner, en dergelijke.
Wat we allemaal willen is gewoon samenwonen, en niet gekort worden. Dat gekort worden is ook erg onterecht. Immers, beiden hebben AOW opgebouwd. (Mits beiden Nederlander) En als met iemand samenwoond die geen AOW ontvangt, dan is korten heel onterecht.

Dankjewel voor je reactie! Ja, het is onterecht. Hopelijk kan ik er wat aan veranderen. Ik heb nog een paar jaar te gaan voordat de AOW zal worden uitgekeerd. Wij zijn getrouwd en zullen dat te zijner tijd ook zo opgeven.

Veel plezier in Thailand.

Met hartelijke groet uit Spanje,

Ik vond dit (Zie link hieronder). Jij bent vast dezelfde Carolina?
Stichting GOED zag dus in ieder geval geen oplossing in 2022.
Ook andere websites/fora geven aan dat je bij samenwonen toch gekort wordt al heeft je buitenlandse partner geen pensioen of iets dergelijks.
Zeer onrechtvaardig!

Inderdaad, dat ben ik! Ik ga proberen te kijken of er al jurisprudentie over is. Anders ga ik het te zijner tijd proberen aan te vechten.
Dank voor je reactie!

Nederland wereldwijd kan ook informatie geven maar die geven nooit of erg laat antwoord … goed dat dit opgelost is.

Als je gehuwd bent moet je aan vrij speciale voorwaarden voldoen om toch een alleenstaanden-AOW te krijgen. Mogelijkheden zijn:
- Apart wonen is niet voldoende.
- Duurzaam gescheiden wonen wel. Er wordt gekeken naar: (1) op verschillende adressen wonen, (2) gescheiden financiën, (3) is er nog onderling contact, gezamenlijke familiebezoeken, vakanties, activiteiten, (4) is er nog onderlinge zorg/hulp die verder gaat dan strikt noodzakelijke medische hulp.
- Daarnaast is er de tweewoningenregel die recht geeft op alleenstaanden-AOW voor beide partners: je moet dan allebei elk een eigen woning bezitten, elk in die eigen woning wonen (officieel ingeschreven bij de gemeente), elk de volledige lasten van de eigen woning betalen, vrij over de woning kunnen beschikken (geen verhuur, geen medebewoners, geen andere personen die een vruchtgebruik of ander recht van bewoning hebben, woning moet beschikken over "gas-water-licht").

Of je partner rijk of arm is, pensioen heeft of niet, zojuist de loterij gewonnen heeft of zijn laatste oortje versnoept heeft: dat doet allemaal niet ter zake. Voorzover je in het buitenland hebt gewoond in de 50 jaar voor je pensioen is Nederland niet verantwoordelijk voor je oudedagvoorziening. Dat geldt voor iedereen, dus ook voor je partner. Je kunt dat proberen aan te vechten, maar het enkele argument dat je partner in zijn woonland geen pensioen kon, mocht of wilde opbouwen, is kansloos.

Terug
Bovenaan