Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Contant Geld vanwege Geopolitieke Spanningen: Denk je dat de oproep van Nederlandse banken terecht is, of is het onnodige onrust?

Carlo

Beheerder
Forum Staff
Land
Argentinië
Moeten Nederlanders serieus rekening houden met de oproep van banken om contant geld achter de hand te houden vanwege geopolitieke spanningen?

Wat vind jij? Is dit een verstandige waarschuwing in onzekere tijden, of zorgt dit juist voor onnodige paniek?
Deel jouw mening en discussieer mee!

Persoonlijk vind ik de oproep een beetje vreemd. Een tijdje geleden gaf de belastingdienst aan dat je maar een x bedrag in je huis mag hebben, en nu roepen de banken op om contant geld op te nemen. Ik vind 653 euro erg weinig om te kunnen overleven. Dat andere landen de burgers nu waarschuwen vind ik geen probleem, het zijn ook wat vreemde tijden. Hier in Argentinië maakt men zich nergens druk om, maar ik begrijp dat de Europese landen er een stuk meer mee bezig zijn.

Dat gezegd, onlangs heeft NOS op 3 een mooie video geplaatst die ik het delen wel waard vond:
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Het houdt mij enorm bezig. Praat er veel over met mijn partner. Normaal gesproken maak ik me niet zo druk. Het komt zoals het komt. Echter er gebeurt nu wel heel veel in de wereld.

Ik wacht het advies van de Nederlandse Bank even af en lees met wat in over hoeveel en wat we moeten inslaan.
Voorzover ik weet heeft de Spaanse regering nog geen draaiboeken klaar liggen zoals in Zweden en is er nog geen advies voor contact geld in huis halen.

Ik vind dit erg afhankelijk van hoe je het grotere plaatje ziet. Als je vertrouwen in de overheid, de financiele instellingen en de grote machtige bedrijven niet ernstig geschaad is de afgelopen jaren dan klinkt dit als paniek zaaien. Ik sta hier echter anders in en voldoende contant geld in huis is een van de diverse voorzorgen die ik een tijdje geleden al genomen heb.

Ik vind dit erg afhankelijk van hoe je het grotere plaatje ziet. Als je vertrouwen in de overheid, de financiele instellingen en de grote machtige bedrijven niet ernstig geschaad is de afgelopen jaren dan klinkt dit als paniek zaaien. Ik sta hier echter anders in en voldoende contant geld in huis is een van de diverse voorzorgen die ik een tijdje geleden al genomen heb.
Het heeft een beetje te maken met mijn algemene instelling van het “half volle glas to half lege glas”….maar de tijden veranderen en ik wil niet doen denken maar ook niet naïef zijn. Buiten het feit van mogelijke oorlogsdreigingen zijn meerdaagse fall outs beter voorstelbaar. Ik ga me daar maar op voorbereiden. Dank je wel voor je inzichten.
Saludos desde Canarias .

Aangezien ik de mensen die ons oproepen om dit te doen en ons ook anderszins op oorlog voor te bereiden absoluut niet vertrouw, veranderen wij niets aan onze gewoonten qua geld. We nemen sowieso steeds een flinke hoeveelheid cash op en betalen hier bijna alles cash. Ook handig voor een fooi aan de obers.

De "oorlogsdreiging" vind ik eerlijk gezegd ook een farce. Ik heb altijd geleerd dat je oorlog, de meest extreme horror van alle, moet vermijden, zelfs nog meer omdat er al 80 jaar kernwapens zijn. Het is in de recentere historie met name Rusland geweest dat (in 1812 en 1942) op een uiterst bloeddorstige manier is binnengevallen door west Europa, niet andersom, behalve toen ze ons bevrijd hebben van Napoleon en later van de nazi´s. Als Sovjet Unie waren zij daarna wel tientallen jaren in een minder aangename rol. Het is erg belangrijk om te begrijpen hoe deze oorlog in Oekraïne is ontstaan, na hetgeen er daar sinds 2014 is gebeurd en wat de rol van het westen daarin is geweest. Niets is zwart/wit.
Maar ziedaar, zelfs de fanatiekste oorlogsfans (zoals onze minister van defensie Brekelmans; what´s in a name?) beginnen nu ineens te praten over vredesonderhandelingen. Ra ra hoe komt dat zo plotseling? Het antwoord begint denk ik met een T.

Het heeft een beetje te maken met mijn algemene instelling van het “half volle glas to half lege glas”….maar de tijden veranderen en ik wil niet doen denken maar ook niet naïef zijn. Buiten het feit van mogelijke oorlogsdreigingen zijn meerdaagse fall outs beter voorstelbaar. Ik ga me daar maar op voorbereiden. Dank je wel voor je inzichten.
Saludos desde Canarias .
Ja inderdaad doem-denken is een pitfall die ik ook herken. Dit alles is voor mij een serieus onderwerp geworden vanaf zo ongeveer 2012 dus met voortschrijdend inzicht kijk ik er nu makkelijker naar. Als je tot iets besluit ook altijd kijken wat de negatieve potentie is. Ik zie bijvoorbeeld weinig tot geen risico's om iets van je bank tegoed in cash (kleinere coupures) in huis te hebben. Hoogte hangt natuurlijk af van de hoeveelheid geld en inkomen die je hebt. Ik denk dat in ieder geval iets doen (denk ook aan eten en energie) toch iets van 'peace of mind' zou kunnen geven en dat is ook van waarde.
Salutations du sud de la France

Aangezien ik de mensen die ons oproepen om dit te doen en ons ook anderszins op oorlog voor te bereiden absoluut niet vertrouw, veranderen wij niets aan onze gewoonten qua geld. We nemen sowieso steeds een flinke hoeveelheid cash op en betalen hier bijna alles cash. Ook handig voor een fooi aan de obers.

De "oorlogsdreiging" vind ik eerlijk gezegd ook een farce. Ik heb altijd geleerd dat je oorlog, de meest extreme horror van alle, moet vermijden, zelfs nog meer omdat er al 80 jaar kernwapens zijn. Het is in de recentere historie met name Rusland geweest dat (in 1812 en 1942) op een uiterst bloeddorstige manier is binnengevallen door west Europa, niet andersom, behalve toen ze ons bevrijd hebben van Napoleon en later van de nazi´s. Als Sovjet Unie waren zij daarna wel tientallen jaren in een minder aangename rol. Het is erg belangrijk om te begrijpen hoe deze oorlog in Oekraïne is ontstaan, na hetgeen er daar sinds 2014 is gebeurd en wat de rol van het westen daarin is geweest. Niets is zwart/wit.
Maar ziedaar, zelfs de fanatiekste oorlogsfans (zoals onze minister van defensie Brekelmans; what´s in a name?) beginnen nu ineens te praten over vredesonderhandelingen. Ra ra hoe komt dat zo plotseling? Het antwoord begint denk ik met een T.
en ik nu maar denken welke woorden met een T beginnen en hierop van toepassing zijn; woorden schieten mij echter te kort............ ik houd dit alles maar op Tenen-krommend. ;)

Nuchter blijven maar wel voorbereid zijn op hybride oorlogsvoering. Het verbaasd mij hoeveel mensen nog niet zien wat er wereldwijd allemaal in een razend tempo gebeurd.

• Leuk
Waarderingen: Blue
Nuchter blijven maar wel voorbereid zijn op hybride oorlogsvoering. Het verbaasd mij hoeveel mensen nog niet zien wat er wereldwijd allemaal in een razend tempo gebeurd.
Immiddels is mijn vergelijkbare verbazing overgegaan in ontgoocheling. Kennelijk wil men leven in ontkenning zodat het dagelijkse leven (dat inderdaad misschien al lasstig genoeg van zichzelf is) gewoon geleefd kan worden. En ja dat kun je nog steeds zonder teveel problemen volhouden, totdat......

Na een internet storing van 2 dagen in de regio hebben wij altijd contant geld in huis. Pin automaten werkte niet meer, geen telefoon en internet. Bediening van de verwarming en de zonnepanelen was ook niet meer mogelijk. Dan besef je pas hoe afhankelijk wij zijn van internet. Daarna nog 1 dag geen elektra gehad. Dan heb je echt niets meer. Geen verwarming, geen koelkast, geen licht en niet kunnen koken. We hebben daarom een Bluetti powerstation aangeschaft en altijd eten, drinken, en contant geld in huis. Is volgens ons ook zonder oorlogsdreiging nodig.

Na een internet storing van 2 dagen in de regio hebben wij altijd contant geld in huis. Pin automaten werkte niet meer, geen telefoon en internet. Bediening van de verwarming en de zonnepanelen was ook niet meer mogelijk. Dan besef je pas hoe afhankelijk wij zijn van internet. Daarna nog 1 dag geen elektra gehad. Dan heb je echt niets meer. Geen verwarming, geen koelkast, geen licht en niet kunnen koken. We hebben daarom een Bluetti powerstation aangeschaft en altijd eten, drinken, en contant geld in huis. Is volgens ons ook zonder oorlogsdreiging nodig.
Lijkt mij inderdaad ook zinvol. Ik heb een paar jaar geleden ook een Bluetti met mobiele zonnepanelen gekocht. Nog nooit hoeven gebruiken maar wel blij dat we deze backup hebben. Kan geen zware electrische apparaten aan maar wel bijvoorbeeld een rijstkoker die we ook hebben gekocht. Daarnaast ook nog een camping gasset gekocht, dus we zijn zelfvoorzienend voor enige tijd.

Is volgens ons ook zonder oorlogsdreiging nodig.
Helemaal mee eens! Ik heb zelf altijd een hoeveelheid contant geld in de kluis voor noodgevallen (gelukkig nog niet hoeven te gebruiken). Wij wonen in een nogal landelijk gebied hier in de VS en hebben met enige regelmaat stroomuitval. Toen dat net iets te vaak gebeurde, hebben we een aggregaat laten installeren. Op het moment dat de stroom uitvalt, neemt het aggregaat het zonder onderbreking over. Zou er nu niet meer zonder kunnen!

Ik heb ook altijd contant geld in huis. Ik heb een aparte plek voor mijn euros en dollars, just in case zeg maar. Ik vind het bedrag wat de belastingdienst noemt wel erg laag. 653 is niks

Ik heb ook altijd contant geld in huis. Ik heb een aparte plek voor mijn euros en dollars, just in case zeg maar. Ik vind het bedrag wat de belastingdienst noemt wel erg laag. 653 is niks
Je haalt twee dingen door elkaar. De €653 mag je in huis hebben aan contanten (in Nederland) zonder dit te hoeven aangeven bij de belastingaangifte van enig jaar.
Er is nog geen bedrag genoemd door de Nederlandse Bank. Dit doen ze later, wellicht begin 2025.

Moeten Nederlanders serieus rekening houden met de oproep van banken om contant geld achter de hand te houden vanwege geopolitieke spanningen?

Wat vind jij? Is dit een verstandige waarschuwing in onzekere tijden, of zorgt dit juist voor onnodige paniek?
Deel jouw mening en discussieer mee!
WIj wonen in Frankrijk en moeten eigenlijk altijd cash geld in huis hebben en voor sommige officiele instanties zelfs nog cheques. Ook als we in Nederland zijn kunnen kunnen we niet altijd met onze franse debit credit card betalen. Ik vind het zo ie zo raadzaam om cash in huis te hebben, gezien de huidige onstabiliteit in de wereld. Ik doe dat al jaren eigenlijk.

Je haalt twee dingen door elkaar. De €653 mag je in huis hebben aan contanten (in Nederland) zonder dit te hoeven aangeven bij de belastingaangifte van enig jaar.
Er is nog geen bedrag genoemd door de Nederlandse Bank. Dit doen ze later, wellicht begin 2025.
Dus als ik in Nederland zou wonen, en meer dan 653 in huis zou hebben zou ik dit bij de belastingaangifte moeten aangeven? Ik geloof dat een groot deel van de nederlanders wel een hele hoop meer cash heeft liggen. Ik vraag kennissen weleens of ze ff wat cash kunnen meebrengen als zij naar Brazilië komen, in ruil voor de real. Je kan hier de laatste jaren wel bijna overal met je kaart betalen, maar veel plekken geven korting als je contant betaald, dat zag ik ook bij onze buren Bolivia en Argentinië. is dat in Spanje ook zo?

WIj wonen in Frankrijk en moeten eigenlijk altijd cash geld in huis hebben en voor sommige officiele instanties zelfs nog cheques. Ook als we in Nederland zijn kunnen kunnen we niet altijd met onze franse debit credit card betalen. Ik vind het zo ie zo raadzaam om cash in huis te hebben, gezien de huidige onstabiliteit in de wereld. Ik doe dat al jaren eigenlijk.
Nederland is 1 van de weinige landen met maestro kaarten, veel pin automaten accepteren in het buitenland deze niet dat is echt een drama. In NL doet men ook moeilijk als je met je buitenlandse creditcard wil betalen.

Je kan hier de laatste jaren wel bijna overal met je kaart betalen, maar veel plekken geven korting als je contant betaald, dat zag ik ook bij onze buren Bolivia en Argentinië. is dat in Spanje ook zo?

Nee, nog nooit meegemaakt hier op de Canarische eilanden.
Wel dat men alleen cash accepteert in sommige restaurants.

Dus als ik in Nederland zou wonen, en meer dan 653 in huis zou hebben zou ik dit bij de belastingaangifte moeten aangeven? Ik geloof dat een groot deel van de nederlanders wel een hele hoop meer cash heeft liggen. Ik vraag kennissen weleens of ze ff wat cash kunnen meebrengen als zij naar Brazilië komen, in ruil voor de real. Je kan hier de laatste jaren wel bijna overal met je kaart betalen, maar veel plekken geven korting als je contant betaald, dat zag ik ook bij onze buren Bolivia en Argentinië. is dat in Spanje ook zo?
Hola PeterM:

Ja, en als je een brave burger bent dan die je dat, maar……..waarschijnlijk wordt de soep nooit zo heet gegeten als die wordt opgediend.

Contante, vanaf €3000, betalingen mogen in in Nederland niet meer. In Spanje zijn betalingen boven de €1000 niet toegestaan.
Contant geld in Spanje wordt meer en meer vervangen door kaart betalingen en via
Bankapps op telefoon of horloge.

Van de zomer hebben wij een deal gemaakt met Schotse vrienden zijn betaalden ons verblijf in Schotland met ponden, wij geven hen de waarde in euro’s als ze naar ons toe komen (volgende week). Zo bespaar je onnodige kosten bij bank en geldautomaat hahahah.

Terug
Bovenaan