Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Een Frans pensioen vraag

R

Rob

Gastgebruiker
🇫🇷 Frankrijk
Het duurt nog wel even voor mij maar ik wil mijn Franse pensioen tijdig aanvragen.

Het grootste deel is mij duidelijk, trimesters opbouwen, hoogte van het pensioen, complete carriere etc. en daar is ook voldoende informatie over te vinden in vorige vragen.

Alleen de Nederlandse "trimesters" zijn voor mij nog niet duidelijk.

L'assurance retraite moet bij de SVB in Nederland deze trimesters opvragen. De SVB verstrekt echter geen trimesters, want die bestaan niet in Nederland, maar AOW jaren.

Vertaald de L'assurance retraite deze AOW jaren naar trimesters? Of moet je toch op de één of andere manier aantonen hoeveel jaren je werkelijk gewerkt hebt in Nederland? Dit is bijna onmogelijk om over veertig jaar terug nog "bewijsstukken" te leveren.

Is er iemand die hiermee ervaring heeft met het aanvragen van zijn eigen pensioen? En in dat geval was het aanvragen van het pensioen een half jaar van te voren, zoals de l'assurance retraite aangeeft, voldoende of moet dit veel eerder?

Alvast bedankt voor de reacties!

Hallo Rob,
Ik heb dat allemaal achter de rug:
U kunt zich op het moment van uw pensioens aanvraag in Frankrijk doet, al bij SVB melden, daarvan krijgt u veel eerder dan uit Frankrijk waar U recht vanuit Nederland op heeft als u 67 wordt, zij raden U aan niet CNAV af te wachten maar 6 maanden ervoor al SVB in te schakelen.
Nu in Frankrijk als u in de privé sector heeft gewerkt kunt u 5 maanden (overheid 6 maandern) voor het begin van uw gewenste pensioensdatum online op assuiranceretraite.fr een aanvraag doen, echter nu kunt u al uw werkgevers en périodes checken/aanvullen, en ook Nederland toevoegen. De meeste mensen hebben hun retraite complémentaire bij https://www.agirc-arrco.fr/ daar raadt ik u aan ook een account aan te maken. (ga af en toe in deze account kijken, want u krijgt geen mail als zij mutaties doen of vragen stellen) Beide systemen vragen verschillende bewijsstukken! Inderdaad assuranceretraite.fr waar dus alleen de Nederlandse trimesters tellen voor de opbouw/duur van uw Franse retraite, gaat bewijsstukken vragen (persoonlijk had ik al mijn salarisstrookjes nog en die heb ik op gestuurd. Ik geloof dat u een document krijgt waar u op erewoord ook de periodes kan aangeven.
Echter ik kreeg uit IDF brieven en Tours, let dus goed op waar uw dossier werkelijk behandeld wordt, an vraag dat eventueel via 3960 of +33971103960
Doordat CNAV pas NA 5 na mijn aanvraag nog steeds niet mijn Nederlandse carrière had verwerkt en dus agirc-arrco ook niet mijn dossier kon afronden, heb ik bijna 3 maanden, na het begin van mijn pensoien in Frankrijk, op mijn spaargeld geleefd en kreeg ik toen met terugwerkende kracht alles uitbetaald!
Als u infomatie wenst over uw retraite, maak dan VOOR uw aanvraag via telefoon of internet een afspraak met de CNAV, na het indienen van uw aanvraag kan dat niet meer. Wat betreft het callcentre van CNAV belde ik net zo vaak terug totdat ik een naar tevredenheid een antwoord kreeg. U kunt ook langs gaan bij een lokaal kantoor van France Services https://www.service-public.fr/

Terug
Bovenaan