Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Even voorstellen

PlatformFive

Nieuwkomer
Land
Zwitserland
🌎 Wereldwijd
Dag allemaal,
Even voorstellen: Twan Laan - woon sinds 2009 in Zwitserland, gehuwd met een Zwitserse, twee Nederzwitserse kinderen. Sinds een jaar of acht ook de Zwitserse nationaliteit, en onlangs door de ambtelijke hoepels gesprongen die nodig waren om met dubbele nationaliteit een Nederlands paspoort te kunnen vernieuwen. Ik ben actief in het dagelijks bestuur van de Stichting Nederlanders Buiten Nederland en benieuwd naar ervaringen van anderen in dit forum.

welkom twan, ik was niet op de hoogte van jullie stichting, maar ik heb zojuist de website bekeken. tot nu toe goede ervaringen op dit forum ook met de gids. mijn vrouw heeft een samsung en kan de app niet gebruiken maar wel op de ipad of via de website. Wat doet jullie stichting precies ??

toch nog een vraag.. je hebt een dubbele nationaliteit, verlies je hierdoor niet de Nederlandse nationaliteit na een aantal jaar?

Dag Keesje,
Over de Stichting Nederlanders Buiten Nederland vind je meer op de website www.nederlandersbuitennederland.nl. Belangenbehartiging, vooral door invloed nemen en lobbyen in de politieke partijen en politiek Den Haag. Basis van onze filosofie is, dat veel verbeteringen voor Nederlanders buiten Nederland alleen via de politiek tot stand gebracht kunnen worden (er zijn immers wetswijzigingen voor nodig). Onder andere door de inzet van de SNBN kunnen Nederlanders buiten Nederland sinds enige tijd (ook) stemmen voor de Eerste Kamer (en niet alleen voor het Europees Parlement en de Tweede Kamer).
Wat betreft je vraag over dubbele nationaliteit: ook dat is een kernpunt van de SNBN. Nederland en Oostenrijk zijn de enige Westeuropese landen die nog strenge beperkingen stellen aan dubbele nationaliteit. Vrijwel alle andere Westeuropese landen staan dubbele nationaliteit inmiddels in principe toe (ministaatjes als Monaco en Liechtenstein misschien uitgezonderd). Wij zetten ons ervoor in dat ook in Nederland dubbele nationaliteit mogelijk gaat worden, zodat Nederlanders buiten Nederland ten minste de nationaliteit van hun woonland kunnen aannemen zonder het Nederlanderschap daarvoor te moeten opofferen.
Ik ben inderdaad Nederlander en Zwitser. De Nederlandse nationaliteit verloor ik niet toen ik Zwitser werd (want ik was op dat moment met een Zwitserse gehuwd - trouwens nog steeds, maar dat is voor de Nederlandse wet niet relevant). Als ik 13 jaar lang buiten de EU woon en in die periode geen nieuw Nederlands paspoort (of een Verklaring Nederlanderschap) heb aangevraagd en gekregen, verlies ik inderdaad mijn Nederlanderschap. Maar ik zorg er natuurlijk netjes voor dat het niet zo ver komt. Afgelopen mei "mocht" ik door de betreffende ambtelijke hoepels springen en ik kan dus weer bijna 13 jaar vooruit.

• Leuk
Waarderingen: Anuk
Is er een reden voor dat Nederland dit doet? Ik geloof dat je ook je Nederlandse rekening kan kwijtraken als je je uitschrijft en buiten de EU gaat wonen. ABN AMRO heeft hier een handje van dacht ik. Goed om te horen dat het bij jullie allemaal in orde is. Zwitserland is een mooi land, ik ben er een aantal keer geweest. Het was toen wel erg vrij duur, geen idee of dat nu nog steeds zo is.

Het nationaliteitsrecht focust in Nederland vooral op niet-Nederlandse inwoners van Nederland die Nederlander willen worden. Er is een grote meerderheid in de Nederlandse politiek die van mening is, dat zij - voorzover mogelijk: bij bv. Marokkanen of Argentijnen is het niet mogelijk - hun vreemde nationaliteit moeten opgeven. Omdat het nationaliteitsrecht in zijn huidige vorm als "spiegel" functioneert, geldt de omgekeerde regel voor de Nederlander die een vreemde nationaliteit aanneemt (anders zou een niet-Nederlander Nederlander kunnen worden waarbij hij de vreemde nationaliteit opgeeft, maar vervolgens doodleuk opnieuw aanvraagt en verkrijgt - en zo dus tegen de wil van de politieke meerderheid toch dubbele nationaliteit kunnen krijgen).
De banken: dat is een ander verhaal. Banken hebben weliswaar een zorgplicht tegenover hun klanten, maar zijn in principe niet verplicht om rekeningen van Nederlanders buiten Nederland aan te houden. Alle klassieke banken die rekeninghouders in het buitenland hebben (ABN, ING, Rabo) hebben af en toe een "golf" waarbij ze rekeningen van buitenlandse klanten proberen op te zeggen. Vaak zijn ze daar succesvol in - simpelweg omdat het voor de klant veelal onvoldoende interessant is om de bank voor de rechter te dagen. Banken hebben goede advocaten, zullen makkelijk in hoger beroep kunnen gaan als ze verliezen: als klant loop je het risico heel veel geld kwijt te zijn als je een rechtszaak tegen een bank verliest.
Er ligt op dit moment een wetsvoorstel in de Nederlandse politiek om elke Nederlander waar ook ter wereld het recht te geven op een basis betaalrekening. Frankrijk heeft al een dergelijke wet aangenomen.
Zwitserland is nog steeds duur en zeker ten opzichte van de Eurozone heel snel heel veel duurder geworden door de sterke Zwitserse frank. Toen ik in 2009 emigreerde, kreeg ik voor een euro nog 1.55 frank. Vandaag nog 0.94 frank.

bedankt voor de uitgebreide uitleg! Jullie zijn er goed mee bezig en ik kan zien dat jullie kennis van zaken hebben. Zijn er al concrete stappen of steun vanuit de politieke partijen om dit te veranderen?? Die 13-jaar-regel klinkt wel omslachtig

Terug
Bovenaan