Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Fossiele reclames mogen niet meer

PeterM

Nieuwkomer
Land
Brazilië
Zojuist zag ik dit voorbij komen op Facebook, dit slaat toch nergens meer op: https://www.metronieuws.nl/in-het-n...ssiele-reclames-den-haag-reisbranche-is-boos/

"Vanaf 1 januari mag het niet meer in Den Haag: reclames in bushokjes voor vliegvakanties, cruisereizen, grijze stroomcontracten of auto’s met een fossiele of hybride motor. De gemeente wil hiermee de klimaatcrisis bedwingen, maar branchevereniging ANVR is het er niet mee eens en stapt naar de rechter. "

Ik begrijp dat we ons moeten focussen op het klimaat, maar dit soort dingen vind ik wel erg bizar.

• Haha
Waarderingen: Anuk
Ik snap niet helemaal wat ze nou precies gaan verbieden, vakantie reisjes bij de bushaltes?

Zojuist zag ik dit voorbij komen op Facebook, dit slaat toch nergens meer op: https://www.metronieuws.nl/in-het-n...ssiele-reclames-den-haag-reisbranche-is-boos/

"Vanaf 1 januari mag het niet meer in Den Haag: reclames in bushokjes voor vliegvakanties, cruisereizen, grijze stroomcontracten of auto’s met een fossiele of hybride motor. De gemeente wil hiermee de klimaatcrisis bedwingen, maar branchevereniging ANVR is het er niet mee eens en stapt naar de rechter. "

Ik begrijp dat we ons moeten focussen op het klimaat, maar dit soort dingen vind ik wel erg bizar.
Ik vind het om een of andere reden wel typisch Nederlands hoor. Zo'n vermanend vingertje... Maar ja: als mensen niet zélf de verantwoordelijkheid nemen (om nog een beetje mooie aarde voor hun kinderen en kleinkinderen achter te laten); dan moet 'de overheid' wel ingrijpen en dus met dat vermanende vingertje gaan zwaaien: denk erom, geen reclames meer voor vliegen hoor! Of er daardoor minder mensen in het vliegtuig stappen voor allerlei tripjes is de vraag, maar wie weet, helpt het. Wordt de gemiddelde mens niet meer gehersenspoeld met reclame voor (noem maar op), dan verdwijnt het misschien uit hun systeem. Of gaan ze zélf eens nadenken, in plaats van dat denken (en daarmee ook de verantwoordelijkheid) aan de gemeente over te laten... dus al met al... vind ik dit wel een mooi begin.
Waarom vind jij dit bizar?
🤔

Ik vind het om een of andere reden wel typisch Nederlands hoor. Zo'n vermanend vingertje... Maar ja: als mensen niet zélf de verantwoordelijkheid nemen (om nog een beetje mooie aarde voor hun kinderen en kleinkinderen achter te laten); dan moet 'de overheid' wel ingrijpen en dus met dat vermanende vingertje gaan zwaaien: denk erom, geen reclames meer voor vliegen hoor! Of er daardoor minder mensen in het vliegtuig stappen voor allerlei tripjes is de vraag, maar wie weet, helpt het. Wordt de gemiddelde mens niet meer gehersenspoeld met reclame voor (noem maar op), dan verdwijnt het misschien uit hun systeem. Of gaan ze zélf eens nadenken, in plaats van dat denken (en daarmee ook de verantwoordelijkheid) aan de gemeente over te laten... dus al met al... vind ik dit wel een mooi begin.
Waarom vind jij dit bizar?
🤔
Klopt, typisch Nederlands, iets voor de bühne. Ik begrijp heel goed dat er een klimaat probleem is, en ik probeer hier ook mijn afval te recyclen, echter heeft dat geen zijn ivm het allemaal toch weer allemaal bij elkaar komt. Nederland heeft dat veel beter geregeld dan Brazilië. Enkele supermarkten hebben nu een soort "klimaat label" waarmee je de gemiddelde uitstoot kan zien van dat product mbt productie etc.. maar dit is alleen in de vega supermarkten.

Waarom ik dit bizar vind is omdat er nog een hele hoop andere reclames worden gemaakt voor bijv. een cruise.. die verschrikkelijk veel uitstoot heeft. Hier in Brazilië zie je dat hee weinig, men is hier meer aan het stunten met heel goedkope vlieg tickets, soort Ryanair maar beter (zelfs met gratis drankjes en een "hapje".) Geen idee hoe Ryanair het nu in europa doet.
Het is wel een mooi begin, dat ben ik met je eens. Maar ik denk dat de overheid meer kan doen.. een bushokje reclame vind ik weer zo heel specifiek.

• Leuk
Waarderingen: Anuk
@PeterM Ik begrijp je verhaal, dank voor de nadere uitleg. Produkten met een klimaatlabel alleen in de vega supermarkt... daar zal het weinig effect hebben, want mensen die in de vega-supermarkt shoppen zijn (vermoed ik, maar nu veralgemeniseer ik) bewustere consumenten dan wie 'bij de Aldi' koopt, bij wijze van spreken. Ze zouden die klimaat-labels juist op alle produkten met name in de lageprijswinkels moeten hebben. Maar ja. Wat je zegt: eerst ook maar eens al die andere 'vervuilende' reclames verbieden. Maar het is best wel frustrerend als je in een land woont waar (in jouw geval) het afval uiteindelijk niet goed gerecycled wordt terwijl jij daar je best voor doet, of (in mijn geval) het grootste deel van het land wordt gebruikt om varkensvoer te kunnen maken (mais, dus) omdat varkensvlees HET exportprodukt van Denemarken is - en ik alleen planten eet en denk dat er heel veel honger in de wereld voorkomen kan worden als er plantaardig voedsel voor MENSEN wordt verbouwd, in plaats van veevoer... Nou ja. 'Voer' genoeg voor discussie hier :) dankzij jouw bericht

Terug
Bovenaan