Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Handelsoorlog met VS: Moet Nederland nauwer samenwerken met Europa tegen handelsconflicten met de VS?

Carlo

Beheerder
Forum Staff
Land
Argentinië
De Nederlandse economie leunt sterk op internationale handel. Maar wat als er een handelsoorlog uitbreekt tussen grote spelers zoals de VS en Europa? Hoe kan Nederland zich hierop voorbereiden, en is het tijd om onze economische strategie aan te passen?

Moet Nederland nauwer samenwerken met andere Europese landen om zich beter te beschermen tegen mogelijke handelsconflicten met de VS? Is dit een slimme zet om onze economie sterker en weerbaarder te maken in deze onzekere tijden, of zou Nederland juist meer zelfstandig moeten opereren en minder afhankelijk moeten worden van Europese partners?

Deel jouw mening, laat van je horen en discussieer mee met anderen op het forum!

Ha, een deel van mijn vakgebied.

Een "handelsoorlog" wordt voor een (belangrijk) deel gevoerd met importtarieven. Maar ook exportsubsidie en dumping van geëxporteerde produkten spelen een grote rol. Eigenlijk zijn het elkaars tegenpolen: Meestal triggeren laatsgenoemden (verboden volgens de WTO afspraken!) de importtarieven als tegenmaatregel alhoewel bepaalde landen ook nog eens "technical barriers to trade" hanteren om import te belemmeren. Er zijn nog meer trucs voor unfair trade maar daar ga ik maar even niet op in.
De kampioenen in het hanteren van al deze "unfair trade" praktijken is zonder twijfel China met India op de tweede plek. Door enorme staatssubsidies op export uit te delen, vegen de Chinezen op "verboden wijze" alle concurrenten wereldwijd van de kaart: Ze zijn namelijk wel lid van de WTO sinds 2001 maar houden zich dus niet aan de afspraken.
Trump wil hoge importtarieven heffen op de import van Chinese produkten in de USA: Dit is dus niet het initiëren van een handelsoorlog (zoals de NL media onjuist melden) maar het herstellen van het evenwicht, een anti-dumping / anti-subsidie maatregel. Een volkomen terechte maatregel in feite. Met Canada en Mexico vs. de USA schijnt er een soortgelijke situatie te zijn, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik zou verwachten dat Trump wat Nederland en de EU betreft alleen (hogere) importtarieven zal toepassen op exportprodukten die wij subsidiëren. Nederland (en wellicht de rest van de EU) subsidieert landbouwprodukten dus daar kunnen US importtarieven op verwacht worden.
De EU fungeert al als één eenheid (via de Europese Commissie, DG Trade) als het om handelsgeschillen gaat dus nauwer samenwerken van Nederland met andere EU landen is niet nodig/niet echt mogelijk: Dat gebeurt al. Maar de procedures aldaar zijn wel aan de slome en kant, zo is mijn ervaring. En regelmatig doet men helemaal niets omdat de meeste EU landen die gedumpte produkten graag kopen en tegenakties in meerderheid afstemmen. Landsbelang van lidstaten gaat heel vaak boven EU belang dus.

Ik verwacht dat de USA zich redelijk netjes aan de WTO afspraken gaat houden. Hun maatregelen zullen met name gericht zijn op het creëren van een "level playing field", hetgeen iets heel anders is dan een handelsoorlog.
We moeten natuurlijk nog wel de verdere details afwachten.

Laatst bewerkt:
We gaan het zien en beleven vanaf 20 Januari 2025. Ik hoop dat het bij dreigementen blijft. De gewone man zit niet te wachten op chaotische toestanden. Tegelijkertijd vind ik het ook interessant- nieuwe situaties creëren nieuwe initiatieven en oplossingen. Europa zal zich in nieuwe richtingen bewegen en ik hoop meer handel met Canada misschien? Ik hoop dat Canada ook meer gaat ondernemen om niet zo afhankelijk te zijn van de USA.

Canada, Mexico en China verhogen nu ook hun tariffs voor de US. Ze dreigen om te stoppen met import/export naar de US. Vooral kleine ondernemers zullen hierdoor failliet gaan.
De coöperatie’s verhogen gewoon hun prijzen, want die willen hun winst behouden, wat inhoudt dat de consument voor de kosten opdraait.

Terug
Bovenaan