Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Hello from the other side :-)

Monique

Nieuwkomer
Land
Nieuw-Zeeland
🇳🇿 Nieuw-Zeeland
Hoi mede-Nederlanders in het buitenland,
Wij zijn 22 jaar geleden ge-emigreerd naar Nieuw-Zeeland en zijn nog steeds erg blij met deze beslissing.
Ik ben een expat-kind, oftewel een Third Culture Kid, dus een eigen plekje in deze grote wereld zoeken was wel belangrijk.
Niettemin blijf je Nederlander en zo ook qua nationaliteit (wat wij bewust behouden), en is het altijd fijn andere landgenoten te ontmoeten.
Tot horens, Monique

• Leuk
Waarderingen: Anuk
Welkom op het forum Monique! Ik heb zelf twee TCK kinderen ;)

Leuk om te horen! Als TCK hebben we meteen een 'klik' ;-)
Ik ben in Suriname geboren en opgegroeid in Indonesie (totaal 12 jaar in de tropen). Tussendoor in Indonesie hebben we 3 jaar in Nederland gewoond (enorme culture shock!) en uiteindelijk weer in Nederland teruggekeerd met afronding van universiteit.
Hoop dat jouw kinderen het goed maken en jij ook natuurlijk!

Ik heb een gekke vraag voor Monique:
Klopt het dat er in Nieuw Zeeland zo veel zandvliegjes (sandflies) zijn?
En zo ja, wat doen jullie ertegen?
Wij hebben er hier op ons eiland ook last van gehad maar hebben het nu in de woning goed onder controle.

Onze oude buurvrouw uit Nederland had onlangs de Aziatische hoornaars in haar tuin. Ik west niet dat deze nu ook rondvliegen in Nederland. gelukkig hebben we ze hier (nog) niet gezien.

Ik heb een gekke vraag voor Monique:
Klopt het dat er in Nieuw Zeeland zo veel zandvliegjes (sandflies) zijn?
En zo ja, wat doen jullie ertegen?
Wij hebben er hier op ons eiland ook last van gehad maar hebben het nu in de woning goed onder controle.
Ja, er zijn erg veel sandflies hier buiten. Het is net als een muggeprik, maar de bult is anders. Het wordt rood en reukt nog meer dan een muggeprik. Gelukkig heb ik een voorraad Azaron stick thuis tegen de reuk, want daar hebben ze hier niet zoveel producten voor. Wel om steken tegen te gaan, wat hetzelfde is als tegen muggen. Zeker een aanrader! Ik heb ze niet in huis. Ze zitten graag in het gras/tuin of op het strand, dus als je ergens buiten loopt dan pakken ze je bij je enkels. Ook wel zittend op terrassen word je gebeten. In sommige natuurparken op het zuideiland wordt je zelfs 'aangevallen' en moet je je nek en alle blote lichaamsdelen goed bedekken! Als je ze in huis hebt, zou ik de muggenspuit proberen. Ik heb horren tegen de ramen en open schuifdeuren (ook tegen de vliegen). Sterkte!

Dank je wel Monique.
Ik neem aan dat waar je reuk schreef, je jeuk bedoelde :)
Die verhalen over aanvallen door hele zwermen in natuurparken in Nieuw Zeeland had ik inderdaad gehoord. Dat hebben we hier nog nooit meegemaakt.
We hebben ze nu na al onze maatregelen niet meer in huis, op een enkele na, die tijdens de schemering ´s-ochtends of ´s-avonds komt binnenvliegen. Rond die tijd houden we alles dicht en dat helpt absoluut. Verder gebruiken we van die blauwe insectenlampjes van de Chinese bazar: Die werken enorm goed, doden ontzettend veel zandvliegjes e.d. door electrocutie. Per lamp zeker honderden in een jaartje tijd.
Vooral donkere plekjes/hoekjes in huis hebben we met insecticide behandeld omdat daar nestjes kunnen zitten. En dan is er natuurlijk nog het betere handwerk: Als ze vliegen dan het electrische tennisracket gebruiken: Het zijn onhandige vliegers zoals motten. Pletten tussen je handen werkt vaak niet want ze zijn heel taai en laten zich dan vallen als een baksteen. Als ze ergens zitten, slapen ze diep en kun je ze gewoon met een tissue dooddrukken of met insecticide als het te hoog is. Als ik er een zie die ik daarna niet meer kan vinden dan gebruik ik ook de spuitbus in dat vertrek (meestal de badkamer, ze houden van water). Maar als ze stil zittenzijn ze vaak moeilijk te zien: slechts een streepje op de muur (of een hartje op het raam).
Tenslotte verwijder ik ook altijd de eitjes, die ellipsvormige zwartgrijs gevlekte dingetjes die ze meestal aan een muur hangen op een schemerige plek.
Tegenwoordig is een eitje of een zanvlieg in huis gelukkig een uitzondering bij ons, dankzij al die maatregelen. Inderdaad op een terrasje word ik nog wel gebeten af en toe, meestal onder de tafel (hier draag ik het hele jaar een korte broek). Van de beten heb/had ik een vrij sterke huidreactie. Ik gebruik altijd AfterBite Xtreme, een keer of twee, drie per beet. Dan is het meestal snel over. Als ik ga krabben dan blijft het soms maanden een probleem en kan er een soort dermatitis ontstaan van schubbige, wratachtige plekjes huid die maar heel langzaam weggaan. Dus ik blijf er helemaal af!

Nu ja, dit is vast allemaal herkenbaar voor jou.

Ik heb dit maar allemaal zo compleet en uitvoerig mogelijk beschreven zodat wellicht ook andere leden van het forum er mogelijk iets aan hebben.

Dit is de boosdoener. Ze noemen het een vlieg, hij vliegt als een motje maar het is een soort mug:

Bijlagen

• Flies-18.jpg
    Flies-18.jpg
    43,8 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan