Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Introductie

Anneloes

Nieuwkomer
Land
Australië
🇦🇺 Australië
Ik ben Anneloes en woon sinds 1985 in Australie. Ben hier gekomen met haast heel mijn familie. Ik woon in het tropische noorden van Queensland en kan heerlijk genieten van de natuur om mij heen. Het leven is prima hier maar toch vindt ik het leuk om op de hoogte te blijven en in contact te komen met andere Nederlanders.

Dag Annelies, Welkom vanuit Spanje! Down under. Ver weg maar moet erg mooi zijn. Ook ons bevalt het leven prima. Vaak in de zon. Morgen 4 dagen regen 😂 Dan maar tussen de buien wandelen met Sausage in de wijngaarden. Fijne avond. Hier begint een nieuwe morgen.

Dag Carolina. Ja Spanje ook heel mooi. Ben vaak in Spanje geweest. Stiekem wil ik nog eens naar Spanje toe voor 6 maanden om de taal nu eens goed onder de knie te krijgen. Weet genoeg in Spaans om ongeveer te weten wat ik te eten krijg en kan een kamer huren en ik kan een verpleegkundige vertellen wanneer iemand veel pijn heeft. Mijn man kwam in een Spaans ziekenhuis te liggen met nierstenen. Ook zitten we er soms over na te denken om in Spanje met pensioen te gaan. Nog steeds de zon maar Europa aan de voeten om van te genieten. Op het moment weet ik het niet ben gelukkig waar ik ben en al mijn familie hier en die zijn uiteraard het belangrijkste.

Australie lijkt me een prachtig land, maar alle dodelijke dieren houden me tegen. 😁
Heb veel verhalen gehoord van vrienden die er geweest zijn en geen een heeft iets naars meegemaakt met die beesten.
Maar als er iets mis gaat, dan gebeurd het met mij, dus ik neem niet het risico. 😂

Ik heb het wel eens met mijn man er over om, als hij over 3 jaar met pensioen gaat, naar bv Giekenland te verhuizen. Maar als hij hier de boel al zou willen oppakken, dan wil hij naar Noorwegen of Zweden. Dus dan kunnen we net zo goed hier blijven. 😞

Dag Annelies, Ja, het leven in Spanje is erg fijn. De zon, het fruit, de groenten en vis. De prachtige natuur, bergen, bossen, zee. We zijn hier echt thuis. We zijn nog jong, 60. Hebben geen kinderen en alle familie zit in andere landen. Nu mijn vader 88 jaar is en zijn gezondheid minder gaat, dan kan je niet zomaar te hulp schieten. Ons huis is er op ingericht dat wij later beneden kunnen wonen en een carer boven. We denken goed na wat onze mogelijkheden en wensen zijn. En een halfjaar Spanje voor jou kan natuurlijk altijd. Maar een echte emigratie is heel wat anders.

ik vind het heel slim van jullie dat jullie al nagedacht hebben over jullie eigen toekomst (en van de eventuele carer). mijn vrouw en ik zijn nog heel goed te beens maar ooit zal dat ook ophouden wij zitten met twee verdiepingen, dus dan zal dat wat lastiger worden. trap lift denk ik. Toevallig hebben we het afgelopen week gehad over Spanje en Italië omdat er een televisie programma was.. schitterend. Ik zou heel eerlijk gezegd geen problemen hebben om op onze leeftijd nog 1keer de stap te maken naar het buitenland. mijn vrouw is daar iets minder enthioudast over maar heeft nog niks uitgesloten. Ik zie ook vaak dat ouderen in dat soort landen nog best actief zijn, ondanks de leeftijd.

Wat een leuke reactie. Wij hebben ook in Italië gewoond, maar mijn vrouw vond het daar te koud. We woonden in de buurt van Pescara.
En, Italië… voor altijd in ons hart. Maar een heel stuk duurder dan in Spanje.

Ja, we zijn altijd proactief. We hebben vrienden in alle leeftijdsgroepen en een echtpaar van 75 en 74 jaar hebben ook 2 huizen. Eentje in de bergen in Aragón en eentje op het golflandgoed in Valencia.

Het fijne is dat het huis in Catalonië het huis is waar wij oud willen worden. De gezondheidszorg is daar gratis , terwijl dat in Valencia waar het vakantieappartement niet is.

Ik hoop voor jullie dat de wens om samen naar Spanje te gaan, uitkomt. Maar, als dat niet zo mag zijn, is het ook goed toch.

Australie lijkt me een prachtig land, maar alle dodelijke dieren houden me tegen. 😁
Heb veel verhalen gehoord van vrienden die er geweest zijn en geen een heeft iets naars meegemaakt met die beesten.
Maar als er iets mis gaat, dan gebeurd het met mij, dus ik neem niet het risico. 😂

Ik heb het wel eens met mijn man er over om, als hij over 3 jaar met pensioen gaat, naar bv Giekenland te verhuizen. Maar als hij hier de boel al zou willen oppakken, dan wil hij naar Noorwegen of Zweden. Dus dan kunnen we net zo goed hier blijven. 😞
Hi Anneke. Australie is echt een schitterend land maar alhoewel we die velen dodelijke dieren hebben heb ik er sinds 1985 weinig gezien in het dagelijkse leven. Ik ben een serieuze natuur hobby fotograaf en ga juist op zoek naar die beesten en dan kom je ze natuurlijk ook echt tegen. Ik ben nooit in een situatie terecht gekomen dat ik mij onveilig voelden. We blijven uiteraard op een veilige afstand maar ook soms heel dichtbij. Ik heb er heel lang over nagedacht om naar het tropische noorden te verhuizen want ik was altijd als de doods van cyclonen en die hebben we hier uiteraard ook. Dat kwam omdat ik vlak na onze aankomst de film Cyclone Tracy heb gezien en daar vlogen mensen uit ramen en andere vreselijkheden. Ik heb na die film ook gezegd dat ik terug ga naar Nederland. Ben blij dat ik niet per direct heb opgegeven want dat had ik dit alles gemist. In ieder geval nu ben ik blij dat ik die stap toch gewaagt heb want alhoewel cyclonen ook beangstigend kunnen zijn, zijn de huizen erop gebouwd en als je je aan de veiligheidsregels houdt overleef je dat gewoon. Wat wil ik hier mee zeggen? Eigenlijk gewoon dat als je iets heel graag wilt dat je het gewoon moet doen. Ja zorg ervoor dat je alles grondig uitgezocht hebt en dat als het je tegenvalt je terug kan naar af. Mijn leven is er enorm op vooruit gegaan sinds mijn verhuizing en maak jezelf niet gek (net als ik gedaan hebt met mijn angst voor cyclonen). mensen vliegen over het algemeen niet uit ramen als ze de veiligheidsregels volgden. Toeristen komen over het algemeen ook niet in aanraking met die dodelijke dieren als ze op de hoogte zijn van de gevaren en hoe een ongeluk met die dieren te voorkomen. Zweden en Noorwegen hebben ook gevaarlijke dieren. Bruine beren en nog wat onschuldige dieren die levens gevaarlijk worden in de paartijd en na de geboorte van hun babies. In ieder geval dus als je wilt moet je het gewoon wagen. Het is over het algemeen veel minder beangstigend dan je zelf denkt.

Hi Anneloes,
Je hebt helmaal gelijk hoor, ik moet mezelf niet gek maken. De 1e 5 jaar dat we hier op de boerderij woonden, was ik doodsbang voor alle dieren die hier ook dodelijk kunnen zijn. Nu denk ik er gelukkig niet meer aan als ik naar buiten ga. Natuurlijk hou ik er wel rekning mee, maar het maakt me niet meer bang.
Ik denk dat ik Australië weer terug zet op mijn bucket list. 😉😄

Hi Anneloes,
Je hebt helmaal gelijk hoor, ik moet mezelf niet gek maken. De 1e 5 jaar dat we hier op de boerderij woonden, was ik doodsbang voor alle dieren die hier ook dodelijk kunnen zijn. Nu denk ik er gelukkig niet meer aan als ik naar buiten ga. Natuurlijk hou ik er wel rekning mee, maar het maakt me niet meer bang.
Ik denk dat ik Australië weer terug zet op mijn bucket list. 😉😄
hi Anneke

Zie nu net dat je in Canada woont. Schitterend land met dodelijke dieren. Ben daar geweest om the grizzlies te fotograferen en ja soms was dat best wel beetje te dichtbij voor mij. Fijn te horen dat Australië weer op je bucket list staat.

Terug
Bovenaan