Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

La Gomera

ChrisOldenhof

Nieuwkomer
Land
Spanje
🇪🇸 Spanje
Met mijn vrouw Lies woon ik nu sinds mijn vroegpensionering al bijna 11 jaar op het Canarische eilandje La Gomera.
Geen heimwee naar Nederland. Het leven is hier goed.

Ja dat geloof ik wel. Ik ben een jaar geleden naar Nederland geweest, en ik heb destijds mijn ticket van 4 weken naar 3 weken gewijzigd. Ik miste Argentinië. Tuurlijk, ik vond het heel leuk om weer naar mijn vaste koffie plekjes in Den Haag te gaan, en gewoon weer even rondlopen zoals ik dat altijd deed, maar het voelde allemaal heel anders.

Maar oefff, wat heb ik een hoop broodjes garnalenkroketten en McKroketten weg gegeten in die drie weken… die twee mis ik wel! 🥹

Overigens was er wel veel veranderd, hoop winkels in de stad waren ineens weg, dat was wel raar om te zien.

Overigens had ik de visboer per ongeluk met 5 pesos betaald…. 😂 ik betaalde contant, en de Argentijnse muntjes (die niemand gebruikt maar ik om één of andere reden in mijn rugtas had), lijken heel erg op de euro munten.

Enkele weken later belde mijn oma op dat de visboer ineens 3 Argentijnse munten had… ohja.. daar waren die dus gebleven 👀 5 pesos dus, omgerekend 0,0047 euro

• Haha
Waarderingen: Anuk
Ik mis eigenlijk maar één ding écht: De nieuwe haring, met uitjes. Bij de staart oppakken uiteraard.
Als ik in Nederland ben, maar dat komt steeds minder voor, eet ik er heel wat. En ook wat Hollandse garnalen en paling.
Drop eten we graag maar kunnen we hier kopen. Beschuit tot voor kort ook (wel duur: ca. €2,40 per rol) maar onze Spar hier koopt het kennelijk niet meer in.

Ons hele gezin woont nu buiten Nederland: Eén zoon al meer dan 20 jaar in de USA en de ander sinds begin dit jaar op Gran Canaria.
Nederland begint een ver van mijn bed show te worden.

Gran Canaria, da's bijna je buur dus. Kun je tussen de eilanden eigenlijk per boot reizen? Of MOET je alles met het vliegtuig doen? Ik mis sommige mensen in NL, maar verder... kom ik er liever niet (meer) dan wel. Zo druk, zo vol, zo onbeschoft soms in de (drukke) winkels... Ik krijg het er vaak benauwd. Ook van de bizarre keuze in supermarkten soms: een hele muur kattenvoer bijvoorbeeld. In de dorpssupermarkten op het platteland hier heb je keus uit twee: vis of vlees. Voor de kat, dus. Als we in NL zijn nemen we soms wel wat pakken hagelslag mee :) Maar verder hebben we hier in DK alles wat we nodig hebben

Per boot en per vliegtuig kan allebei. Het is wat reizen betreft niet echt naast de deur, ook omdat zowel wij als hij vrij ver van vliegvelden en havens wonen.:
Varen: 1 uur auto - 1 uur autoveer naar Tenerife - 1 uur auto - 1 uur 40 min. autoveer naar Gran Canaria - 1 uur auto. Plus wachttijden meer dan 8 uur.
of:
Vliegen: 1 uur auto - 40 min. vliegen - 40 min. bus of taxi. Met wachttijden minder dan 5 uur en op Gran canaria ook een auto huren.
Tot nu toe hebben wij gekozen voor varen en hij voor vliegen.

• Leuk
Varen tussen de eilanden lijkt me een soort minicruise. Daar zou ik ook voor kiezen, zeker als je alle tijd hebt en 8 uur wachten geen probleem is

Haha de wachttijd was geen 8 uur maar de totale reistijd, inclusief wachttijden.
En ja, de reis op zich was ook gewoon leuk.

• Leuk
We reizen regelmatig tussen de eilanden. We wonen op Gran Canaria en bezoeken Tenerife (met de ferry) en Lanzerote (met vliegtuig).
Als resident van de eilanden krijg je 75% korting op alle reizen binnen Spanje met de
boot en vliegtuig. Vliegen is als de bus nemen, snel met regelmatige verbindingen en buiten de spits niet druk.

Inderdaad,, die korting maakt reizen voor Canarische residenten, wat wij ook zijn, heel goedkoop!
Een retour La Gomera - Tenerife met het autoveer voor twee residenten mét auto komt op ongeveer € 34,- per persoon.
Een retourvlucht La Gomera - Las Palmas (Gran Canaria) kost voor een resident ca, € 62,- p.p.

Het lijkt mij schitterend om op een cruise te zitten en rond te varen... heerlijk in de open oceaan, even helemaal zonder stress. Helaas ziet mijn vrouw het niet zo zitten.

Op zich is het natuurlijk mooi dat reizen tussen de eilanden voor residents zo gesponsord wordt (dat het zo goedkoop wordt), maar vliegen zorgt wat mij betreft wel voor een zware belasting van het milieu (varen trouwens ook...) Daar heb ik persoonlijk dan wat problemen mee :) Manlief en ik vliegen helemaal niet meer. Het is één van de dingen die we 'ingeleverd' hebben toen we onze banen ruim zes jaar geleden aan de wilgen hingen en een nieuw 'vroeg-gepensioneerd' eenvoudig leven in Denemarken begonnen. Bewust gekozen voor een land dat redelijk makkelijk per auto of openbaar vervoer te doen is, ivm de kinderen die allemaal nog in NL wonen.

Finland lijkt mij toch ook wel een land zonder stress? @Keesje Maar jammer dat je vrouw en jij wat dit betreft niet op één lijn zitten. En in je eentje 'cruisen' is dan weer een heel ander soort avontuur....

Als resident van de eilanden krijg je 75% korting op alle reizen binnen Spanje
75%?! Dat is heel veel! Een tijdje geleden introduceerde de Argentijnse overheid het programma “PreViaje,” waarmee je 50% van je binnenlandse reiskosten terugkreeg als je deze met een creditcard had betaald. Dit was om de binnenlandse toerisme te stimuleren, inplaats van dat men hun dollars uitgeeft in Europa of de US.

Ze hebben hier ook een document voor vrijgegeven hoe succesvol dat programma was:

Zie hier een promo van 2022:
6127b22569539_slide-02-4c99b5fbf071e9a56b9712c16fda033a@2x.jpg

75%?! Dat is heel veel!

De Canarische en Spaanse regeringen vinden het belangrijk dat de eilanden niet te geïsoleerd raken en subsidiëren deze kortingen daarom, zodat er veel meer verkeer is tussen, van en naar de eilanden. De korting geldt alleen voor reizen binnen Spanje, maar dus ook voor bijv. een vlucht van een Canarisch eiland naar Barcelona (en terug).

Terug
Bovenaan