Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Loonbelasting betalen in Frankrijk. Hoe werkt dat?

• Onderwerp starter Servé Luijten
  • Startdatum
S

Servé Luijten

Gastgebruiker
🇫🇷 Frankrijk
Mijn vrouw en ik zijn beide gepensioneerd en verhuizen over een maand naar de Bourgogne.
We hebben al een S1 formulier van het CAK en dat gast naar dd CPAM.
Blijkbaar moeten we straks loonheffing in Frankrijk gaan betalen en dus in NL vrijstelling aan de belastingdienst vragen. Dat kan echter pas, als ik de site van de belastingdienst goed begrijp, wanneer we een bewijs van dd Franse dienst hebben. Maar dat zou je pas krijgen wanneer we in Frankrijk belastingaangifte hebben gedaan, wat ergens in mei schijnt te gebeuren.
Vraag is nu hoe de loonheffing betaald wordt aangezien ik niet verwacht dat dit vanuit Nederland gebeurd. Gaan we dat maandelijks zelf moeten betalen of eenmaal per jaar vooraf of achteraf?

En, ook belangrijk, kent Frankrijk ook de loonheffingskorting die nu in Nederland voordeel oplevert?

Het ligt aan je pensioenfonds, belastingverdrag tussen de 2 landen waar je eventueel je belasting betaald. Ik woon in Italië en krijg pensioen van de overheid en ben verplicht mijn belasting in Nederland aan te vragen. Loonontheffing kan ik dus niet aanvragen . Ik zou in Frankrijk een consulent opzoeken die je even op,weg kan helpen. Of anders met belastingdienst buitenland bellen.

Dag Serve
Als u een pensioen van het ABP ontvangt behoeft u geen belasting te betalen in Frankrijk, dan alleen de gemeentelijke belastingen.
Je kunt ook gebruik maken van de zogeheten Frankrijk-diensten. Kijk even op de website https://www.france-services.gouv.fr en zoek een Franse service in jouw departement, gemeente of stad. Dit is een prima dienst. Heeft mij zeer goed en snel geholpen met allerlei vragen. Top service van de Franse overheid. Veel succes!

Terug
Bovenaan