Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Mijn feedback/suggestie

Sneeuw

Nieuwkomer
Land
Nederland
Hallo!

Interessant forum. En ook prettig dat er weer eens een forum wordt begonnen ipv een facebookgroep of ander sociale media-iets.
Hier ontstaat zo iets waar je kunt vragen, kennis delen en informatie weer (terug) kunt zoeken.

Wel vind ik de onderverdeling wat 'lastig'. Ik kom even niet op een beter woord om het te omschrijven.
Ik denk dat je als Nederlander in het buitenland vaak tegen land-specifieke zaken aanloopt. En dat je dus het liefst gaat zoeken of iemand die ook in dat land woont/werkt/ervaring in heeft daar al mee te maken heeft gehad, of kan helpen.
Je zou dan dus denken aan een indeling per land. Alleen krijg je dan dat iemand uit Finland niet zo snel met iemand uit Brazilië zal praten.
Nu is de onderverdeling meer naar specifiek onderwerp. Je kunt dan wel in de topictitel het land zetten.

Misschien is het nog even afwachten hoe het gaat en groeit, maar ik had eigenlijk meer een land- (of gebieds-) specifieke onderverdeling verwacht, ipv een onderwerp-specifieke indeling.

Hallo Sneeuw,

Dank voor je feedback!
Toen ik begon met de indeling van het platform heb ik ook binnen mijn eigen kring feedback gevraagd.
Destijds was er nog geen “filter” optie, waardoor bijvoorbeeld iemand uit Brazilië de vragen uit Finland zag – wat niet altijd relevant is. Zo kwam al snel de vraag: “Waarom zou iemand uit Brazilië de vragen uit Finland willen zien?”

Momenteel ziet elke gebruiker de content van anderen, ook van gebruikers aan de andere kant van het continent. Deze keuze heb ik destijds bewust gemaakt vanwege het beperkte aantal gebruikers. Nu het forum groeit, wil ik de indeling herzien om deze beter af te stemmen op onze community.

Op dit moment zijn er twee opties om de content in te delen. Ieder onderwerp heeft in de sidebar een "filter":
filterBijLand.png

Bij het maken van een post zie je onder het tekstveld de optie om een “land” te selecteren. Momenteel is dit optioneel, maar ik kan dit verplicht maken, aangezien niet iedereen deze optie gebruikt, maar op langer termijn wel handig zou zijn.

Als men deze optie gebruikt dan komt het land in de "post meta" te staan zoals hier door @PeterM:
Screenshot 2024-10-29 at 12.26.58 PM.png

Het verplichten van een land (of wereldwijd als dit om een algemene vraag gaat), zou de indeling kunnen verbeteren, wat denk jij?

Mogelijkheid maken op je profiel voor meer info e.g land, locatie, beroep, hoe lang weg, interesses enz. Ook statistieken bijhouden van aantal leden, aantal per land/regio, nieuw gearriveerden. Er zijn ongeveer een miljoen (oud) Nederlanders in den vreemde, interessant om de statistieken die nu niet bekend zijn bij te houden eventueel voor toekomstig gebruik van research, funding en politieke acties zo als je verloren Nederlanderschap terug te krijgen, en mogelijk maken om een tweede nationaliteit aan te nemen zonder verlies van NL nationaliteit.

Mogelijkheid maken op je profiel voor meer info e.g land, locatie, beroep, hoe lang weg, interesses enz. Ook statistieken bijhouden van aantal leden, aantal per land/regio, nieuw gearriveerden. Er zijn ongeveer een miljoen (oud) Nederlanders in den vreemde, interessant om de statistieken die nu niet bekend zijn bij te houden eventueel voor toekomstig gebruik van research, funding en politieke acties zo als je verloren Nederlanderschap terug te krijgen, en mogelijk maken om een tweede nationaliteit aan te nemen zonder verlies van NL nationaliteit.
Ik vind dit een interessant idee. Er zijn al een aantal profiel velden zoals beroep, land etc, maar ik zal kijken hoe ik dit verder kan uitbreiden. Bedankt voor je suggestie, ik maak voeg het toe aan de lijst!

Bij "reden van vertrek" in het profiel vond ik mijn motivatie (liefde voor de bergen/natuur) niet terug.

Ik vond ook niet de mogelijkheid om een reeds geplaatst bericht te bewerken. Of zag ik dit over het hoofd?

Laatst bewerkt:
Bij "rede van vertrek" in het profiel vond ik mijn motivatie (liefde voor de bergen/natuur) niet terug.

Ik vond ook niet de mogelijkheid om een reeds geplaatst bericht te bewerken. Of zag ik dit over het hoofd?
Hoi TantePeet, dank voor je suggestie! Ik heb een paar nieuwe redenen toegevoegd, waaronder passie voor natuur & bergen.
De mogelijkheid om een bericht te bewerken staat naar de "meld een probleem" knop. Als je het forum via mobiele website (en binnenkort de app!) gebruikt, dan heb je naar de "meld een probleem" knop 3 bolletjes, als je daarop klikt komt het menu tevoorschijn waar "bewerk" staat. Deze is slechts een uur nadat je je bericht gepost hebt beschikbaar. Laat je mij het even weten of je de knop gevonden hebt?

Super! Bedankt voor je informatie!
Heb de mogelijkheid om te bewerken gevonden en gelijk gebruikt😉

dat wist ik ook niet niet, bedankt voor het vragen en carlo voor het delen. jammer dat het maar voor een uurtje is

Het is erg afhankelijk van het onderwerp. Sommige dingen zijn landenspecifiek, andere dingen zijn regiogebonden, weer andere dingen hebben niks met je woonland te maken. De ene keer wil je dus contact met iemand uit hetzelfde woonland, de andere keer kan, mag of moet het ook grensoverschrijdend zijn.
Daarom zou ik zeggen: maak aparte fora die landenspecifiek zijn. Daar kun je praten met mensen uit hetzelfde woonland. Landenspecifieke vragen in andere fora ("hoe is de gezondheidszorg in Canada") zouden dan naar die landenfora (in dit geval het Canadaforum) verwezen/verschoven moeten worden.

Er zijn op Facebook al zoveel landenspecifieke fora.
Ik vind het juist wel interessant om topics te lezen uit andere landen, dan mijn woonland.
Bovendien gelden sommige topics ook voor alle Nederlanders, waar ook ter wereld.

• Leuk
Waarderingen: Anuk
Het is erg afhankelijk van het onderwerp. Sommige dingen zijn landenspecifiek, andere dingen zijn regiogebonden, weer andere dingen hebben niks met je woonland te maken. De ene keer wil je dus contact met iemand uit hetzelfde woonland, de andere keer kan, mag of moet het ook grensoverschrijdend zijn.
Daarom zou ik zeggen: maak aparte fora die landenspecifiek zijn. Daar kun je praten met mensen uit hetzelfde woonland. Landenspecifieke vragen in andere fora ("hoe is de gezondheidszorg in Canada") zouden dan naar die landenfora (in dit geval het Canadaforum) verwezen/verschoven moeten worden.
Dit is waarom ik een filter heb ingebouwd om een categorie per land te filteren. Op dit moment van typen is het nog niet verplicht om een land te selecteren als je een onderwerp plaatst, maar dit ga ik nu definitief veranderen omdat dit nu al een aantal keer voorbij is gekomen.

Zie:
filterBijLand.png
Ik ga de instelling wijzigen dat men voor ieder onderwerp (met enkele uitzonderingen) een land moet selecteren, met als open optie "Wereldwijd".

Edit: Ik heb dit nu aangepast, zie:
Screenshot 2024-11-12 at 10.03.57 AM.png

Terug
Bovenaan