Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Moeten basisscholen verplicht worden om buitenonderwijs te geven om kinderen meer in contact te brengen met de natuur?

Carlo

Beheerder
Forum Staff
Land
Argentinië
Steeds meer kinderen brengen het grootste deel van hun tijd binnenshuis door, wat kan leiden tot minder beweging, minder creativiteit en minder kennis over de natuur. Voorstanders van buitenonderwijs stellen dat het belangrijk is om kinderen bewust te maken van hun omgeving, hun gezondheid te verbeteren en hun probleemoplossende vaardigheden te stimuleren.

Tegenstanders vragen zich echter af of scholen de capaciteit en middelen hebben om buitenonderwijs te organiseren en vinden dat het aan scholen zelf moet zijn om te bepalen hoe ze kinderen in contact brengen met de natuur.

Wat vind jij? Moet buitenonderwijs verplicht worden of blijft het een keuze van de school?

De kinderen van mijn neef, die in Noorwegen woont, hebben buitenonderwijs. Hoeveel en hoelang weet ik niet, maar uit de verhalen van de kinderen vinden ze het geweldig. Nu is het wel zo dat het hele gezin een redelijk fanatiek actief buitenleven leidt. Wellicht heeft het ook een cultuur aspect.

Verplichten en Nederlandschap is een dingetje, maar wellicht op basis van gegeven argumenten in jouw stelling wel nodig om een push te geven.

Hier op de Canarische eilanden zijn de kinderen ook veel binnen, met name in zomer. Na zonsondergang komen ze naar buiten. Vaak tot ‘s avonds laat. Ze hangen dan rond in speelparken of op straat. In de winter is dat wat minder, maar met de temperaturen hier komen ze toch naar buiten, meestal tot minder laat.

Laatst bewerkt:
Nu is het wel zo dat het hele gezin een redelijk fanatiek actief buitenleven leidt
Hoezo dat? Door de natuur? In Brazilië leven ze ook buiten, maar dat ze hebben ook allemaal een motor. Fat bike probleem bestaat hier niet hahaha Afgelopen jaar heb ik een aparte ruimte voor de motors voor mijn sportschool klanten aan laten bouwen, zodat ze beveiligd staan. Ik heb nu ook verzoeken gehad of ze dit ook buiten het sporten om mogen gebruiken als ze in het centrum zijn. Ik ga geloof ik de garage-industrie in.

Heb jij last van de jongeren daar of valt dat mee?

Moet buitenonderwijs verplicht worden of blijft het een keuze van de school?
Ja. Ze zitten de hele dag op TikTok, zelfs tijdens het sporten. Ik heb al een aantal keer de jongens hier (waaronder werknemers) moeten aanspreken dat ze op tikkietokkie kunnen zitten na het sporten, ik wordt er gek van, en de andere ook. Ik ga geen telefoonverbod invoeren, maar een TikTok verbod misschien hahaha

Hoezo dat? Door de natuur? In Brazilië leven ze ook buiten, maar dat ze hebben ook allemaal een motor. Fat bike probleem bestaat hier niet hahaha Afgelopen jaar heb ik een aparte ruimte voor de motors voor mijn sportschool klanten aan laten bouwen, zodat ze beveiligd staan. Ik heb nu ook verzoeken gehad of ze dit ook buiten het sporten om mogen gebruiken als ze in het centrum zijn. Ik ga geloof ik de garage-industrie in.

Heb jij last van de jongeren daar of valt dat mee?
Nee niet door de natuur an sich, het helpt wel mee natuurlijk. Ze zijn veel buiten, wandelen, skiën in de winter, fietsen in de zomer. Het is een actief sportief gezin.

Ik heb geen last van de jongeren hier. Het enige wat ik niet goed snap is dat jongeren in auto’s rijden met ramen open en muziek op disco stand. Dat irriteert me soms met name omdat je er ook van schrikt als een auto in eens om de hoek komt.

Jazeker, zou buitenschool verplicht moeten worden! Het in aanraking komen met de natuur geeft kennis, energie en ook zuurstof naar de hersenen e.d.

Geen slecht idee. kinderen hier spelen wel buiten maar toch wordt er heel wat tijd gespendeerd op het internet. Spelletje dit, spelletje dat. De natuur heeft veel te bieden en hopelijk leren ze het ook te waarderen. Zoveel te leren en doen in de natuur. Je kan fotograferen, vogelen, wandelen en nog veel meer. Beter dan binnen zitten en internetten of chatten met vrienden.

Terug
Bovenaan