Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

"Nieder"- landse

Evy

Nieuwkomer
Land
Duitsland
🇩🇪 Duitsland
Hoi, ik ben Evy en woon sinds 2017 met mijn twee honden, waarvan er één heel waaks is, in Niedersaksen. Ik kan over het leven hier een boek schrijven, maar het komt erop neer: Niedersaksen is niet geschikt voor buitenlandse vrouwen. Een Nederlands stel noemde het teruggaan naar de jaren 50, en dat is nog heel vriendelijk uigedrukt.
Enfin, ik hoop over een tijdje het wat noordelijker te zoeken en ben me nu aan het oriënteren. Schotland altijd geweldig gevonden maar ondertussen zijn ook daar, de huizen prijzen de pan uit gerezen.

• Leuk
Waarderingen: Anuk
Nu ben ik wel benieuwd naar jouw verhalen… mijn eerste vraag; waarom is het niet geschikt voor buitenlandse vrouwen?

Wij zijn nu een huis aan het bouwen, buiten de stad. Dit zal nog een jaar duren, maar we (voornamelijk mijn vriendin) hebben aardig wat veranderingen gedaan tijdens het bouw proces.
Huizen prijzen vallen hier in Brazilië mee, maar dit verschilt, net zoals overal, per zone. Ik heb bewust voor een grote woonkamer gekozen, de familie van mijn vriendin vond dit raar. Wij Nederlanders houden van ruimte in het huis!! Geen kleine woonkamer met een tafeltje en een tv. Gelukkig heb ik ook veel te zeggen in het ontwerpproces 😂

Ja dit vind in ook interessant!
Geen kleine woonkamer met een tafeltje en een tv.
Hier in Argentinië is dit ook zo iets… veel vrienden van mij hebben een klein tafeltje met een paar stoelen, een tv en dat is het. Heel.. deprimerend. Ik krijg vaak complimenten over de inrichting van mijn woonkamer.

Een tijdje geleden had ik een asado (barbecue) op mijn terras, en een vriendin had haar vriendinnen uitgenodigd die interieur architectuur studeerde, en ze vroegen of ze foto’s konden maken van mijn interieur… dat vond ik een groot compliment!

• Leuk
Waarderingen: Anuk
@Evy wat maakte dat jij ooit naar Niedersaksen vertrok? Misschien is Denemarken iets voor jou (en je honden). Zeker op het platteland van Jutland zijn de huizenprijzen nog heeeeeel redelijk! Wij hebben voor 26.000 euro een schattig vrijstaand huisje met een prachtige tuin van 3000m2 in het noorden van midden-Jutland. Aan dat huis moet dan wel het een en ander gebeuren, en daar zijn we (man en ik) hard mee bezig...

Hoi Anuk, de keuze voor Niedersaksen was een mengeling van factoren. De zwaarst wegende was destijds om binnen reisafstand te blijven, om mijn zeer zieke oude moeder te kunnen blijven bezoeken. Ik meende een dorp uitgezocht te hebben waar minder gediscrimineerd zou worden. Echter ook hier heeft de theorie niets te maken met de praktijk van alle dag.
Al eens gekeken in Denemarken en inderdaad enkele leuke huisjes gezien. Mocht ik jouw kant optrekken, dan laat ik het je weten. Ik moet nog even wat meer aansterken. Ik heb een jaar gehad die ik niet graag over doe, te privé om dat hier zo te melden....
Ik zag je commentaar bij "Black Out" maar wat te doen bij een overstroming. Het is hier wekenlang spannend geweest of ook mijn woning volledig zou onderlopen. Ondertussen een dompelpomp (kun je o.a. zwembad mee leeg zuigen) en een waterzuiger rijker.
Ook een kleine aggregaat gekocht: zodat de verwarming (geen zonnepanelen) en de vrieskist in ieder geval blijven draaien.
Woon jij "droog" bij grote regenval of heb je ook voorzorgen genomen?

Jeetje @Evy dat lijkt me inderdaad op z'n zachtst gezegd spannend ja, als je woning mogelijk vol water gaat lopen... (en dat na een al niet fijn jaar, begrijp ik). Ja, behalve zandzakken is het hebben van een dompelpomp en een waterzuiger dan wel een eerste noodzaak, fijn dat die nog te krijgen waren!
Wij wonen droog bij grote regenval, op het golvende platteland, redelijk dichtbij de fjord en al het regenwater loopt via het land in principe de fjord in. Maar er is hier ook een site waarop je allerlei geografische, maar ook 'politieke' gegevens kunt bekijken per adres. Is er overstromingsgevaar bij hoog water (vanuit zee of fjord) of bij regenval, zit er verontreiniging in de grond, wat voor 'soort' mensen zijn je buurtgenoten - jonge gezinnen die veel sporten, of senioren die graag vissen, wat stemt men. Is erg inzichtelijk :) We wonen nog niet zo heel lang in ons huidige huis, en hebben met al dit soort dingen wel rekening gehouden toen we op zoek waren. Ik bedoel; je gaat niet in een dal wonen als dat makkelijk een opvangbekken wordt met veel regenval.
Onze 'voorzorgen' richten zich meer op andere dingen, zoals het een week of langer kunnen uithouden in geval van... wat dan ook.
Wij rijden altijd 'binnendoor' als we naar NL gaan en komen dan dus door Nedersaksen. Ik zie daar de laatste tijd wel steeds meer Duitse vlaggen wapperen, wat mij een vermoeden geeft van een groeiend nationalisme daar. Of het is gewoon afgekeken van de Denen, want die wapperen bij elke gelegenheid met de vlag...

Terug
Bovenaan