Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Niet omdat het moest, maar omdat het kon.

Motyli

Nieuwkomer
Land
Tsjechië
🇨🇿 Tsjechië
Hallo, mijn 'nickname' Motyli is het Tsjechische woord voor vlinders. Mijn man en ik zijn ruim zes jaar geleden, toen hij met vroegpensioen kon gaan en ik kon stoppen met mijn baan, geëmigreerd naar Tsjechië. Lekker naar wat meer rust en ruimte, weg van stress en verplichtingen. Carpe Diem is ons levensmotto en dat proberen we elke dag te doen, genieten van alles wat de dagen ons brengen.
Uiteraard hebben wij ook te maken (gehad) met hobbels op de weg en zullen vast nog hobbels gaan tegenkomen maar we lopen daar niet voor weg.
In deze groep hopen we tips en adviezen te vinden bij dingen waar je als Nederlander in het buitenland mee te maken krijgt. Over twee jaar moet ik bijvoorbeeld mijn rijbewijs én mijn NL-ID-kaart verlengen. Ervaringen van anderen, serieus of niet, ga ik met plezier lezen. Een warme groet vanuit Centraal Europa.

Bijlagen

• Tsjechië-vlajka.jpg
    Tsjechië-vlajka.jpg
    244,4 KB · Weergaven: 0
@Motyli en je houdt van een goed glas (Tsjechische) wijn aan je avatar te zien ;-) Ben er vaak op vakantie geweest, heerlijk land. Waar ergens woon je ongeveer? Ik heb onlangs mijn Nederlandse rijbewijs moeten verlengen en dat kan hier in Denemarken in ieder heel simpel bij de gemeente waar ik nu woon, en ik krijg nu een Deens rijbewijs. Maar dat zal per land verschillen vermoed ik... Manlief en ik hebben onze banen aan de Nederlandse wilgen gehangen en zijn ook met een soort van vroegpensioen weg van de ratrace gegaan, en genieten nu van het Deense landleven, onze voedseltuin en rust en ruimte. Misschien ook wel zoals jullie: carpe diem...

Hoi @Anuk , leuk dat je gereageerd hebt op mijn bericht. Wij wonen in het Noorden van Tsjechië, tegen de Duitse grens, aan de rand van Boheems Zwitserland.
Mijn rijbewijs verlengen is inderdaad hier ook geen probleem, kan bij de gemeente, daar waar we ook onze kentekenplaten moesten ophalen na aankoop van onze eerste Tsjechische auto. Ik zal dan ook een CZ-rijbewijs krijgen. Voor een nieuw NL-paspoort of ID-kaart zullen we naar Praag moeten gaan. Ook geen probleem, daar maken we dan een dagje uit van. Wij hebben wel nog twee zonen in NL wonen dus gaan een paar keer per jaar voor een weekje naar NL. Hebben jullie ook nog kind(eren) in NL wonen?

@Motyli zo, da's een mooi gebied daar! Wij zullen voor een nieuw NL paspoort ook naar de hoofdstad moeten en ja, daar zullen wij dan ook een dagje uit van maken - 5 uur heen, 5 uur terug. Misschien dan toch ook maar een hotelletje boeken... Manliefs drie zonen wonen nog in NL en die bezoeken wij ook nog onregelmatig. Afgelopen zomer trouwden twee van hen, met een ruime maand er tussen. Toen zijn we kot na elkaar dus twee keer heen en weer gereden :) De tussenperiode was net te lang om al die tijd in NL te blijven. Bovendien: de oogst riep hier, en een maand lang vrienden en familie opzoeken, dat trek ik inmiddels niet meer 😂

@Motyli ik ben je dankbaar voor dit schrijven 😁🤩 Niet iedereen snap dit, soms worden we ervoor 'veroordeeld' dat we niet zo vaak bij familie op de stoep staan. Eindelijk iemand die er net zo over denkt! 😀😎

Terug
Bovenaan