Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Nieuwkomer Ingrid de Goeij uit Wetaskiwin, AB, Canada

Ingrid

Nieuwkomer
Land
Canada
🇨🇦 Canada
Hallo allemaal,
Ik heb mijn eerst 'rant/vraag' al geschreven voordat ik mijzelf netjes heb geïntroduceerd aan de community. Niet erg handig van mijzelf om zo met de deur in huis te vallen. Maar goed, nu dus mijn introductie. Mijn naam is Ingrid de Goeij -meisjes naam van Dijk, en ik woon al 30 jaar in Canada. Ik kom oorspronkelijk uit Wijk bij Duurstede, daarna Dronten in Flevoland, gestudeerd aan de School voor de Journalistiek in Utrecht, paar jaar gewerkt voor tijdschrift Boerderij in Doetinchem, en tot slot gewerkt bij Omroep Flevoland in Lelystad.
Ik ben met mijn toenmalige vriend John en zijn schoon family in 1994 geëmigreerd naar Wetaskiwin in de provincie Alberta, Canada. Mijn schoonfamilie zijn melkveehouders en na de verkoop van hun boerderij in Zeewolde, Flevoland zijn ze opnieuw begonnen met boeren in Canada. Mijn moeder zei steevast als ze me belde, godzijdank dat jullie daar boeren en niet meer in Nederland!! 😂
Ik en John (inmiddels getrouwd in 1996, hebben samen 4 kinderen: Isabella (28, studeert voor family doctor in BC), Lou-ann (26 tandarts met een eigen praktijk in Olds), Joshua (23 piloot spuit vliegen in bos- en landbouw, momenteel werkende in Australië) en Linette (19 net begonnen met studie bij de Universiteit van Alberta).
Ik ben na de emigratie niet terug gekeerd in de journalistiek maar ben mee gaan werken op onze melkveehouderij. Dit was beter te combineren met ons gezinsleven. Veel gedaan van kalfjes voeren tot melken maar uiteindelijk is mijn taken pakket gevormd tot HR taken, secretaresse en boekhouding. We zijn klein begonnen en uitgegroeid tot een bedrijf met 12 full time medewerkers. Al mijn familie is woonachtig in Nederland en ik ben er achter gekomen dat ik me nog steeds diep verbonden voel met hen. Dit gevoel is tijdens de pandemie alsmaar sterker geworden.
Toen werd mijn moeder steeds zieker en ik kon niet terug. Ik ben Canadees geworden in 1999 en in onwetendheid mijn Nederlanderschap verloren. Dat zit me dwars. Ik heb een goed leven en weet dat ik het los moet laten maar het lukt me niet. Dit is de motivatie om mij deze groep aan te sluiten. Als er ooit de mogelijkheid komt om het terug te krijgen en dat nieuws komt uit, dan wil ik daarvan op de hoogte zijn. Ook wil ik mijn verdriet delen met anderen in deze community die zich misschien net zo ellendig voelen over dit verlies als ik.
IMG_8149.jpeg

Hi Ingrid. Ik ben Anneloes en woon sinds 1985 in Australie. Ik vindt het ook heerlijk maar ook ik voel een gebondenheid met mijn vaderland en ook ik ben in mijn ontketend hè I’d mijn Nederlandse nationaliteit verloren. Ik zit ook te wachten om een moment waar ik mijn Nederlandse nationaliteit weer terug kan krijgen anders dan een jaar terug te moeten keren om via optie mijn Nederlanderschap weer te herkrijgen. Dus hopelijk komt dit ooit eens onze kant op.

Hoi Anneloes, bedankt voor je reactie! Ja wat enorm balen voor ons en velen anderen dat we zo onze nationaliteit zijn verloren. Er was in die tijd nog geen Google om zoiets te checken en ik kan me ook geen folders of waarschuwings posters herinneren in het consulaat. Ik heb het zelfs een consulair medewerker gevraagd in informele zetting maar het is duidelijk dateer een mis communicatie heeft plaats gevonden. Maar wat moet je daarmee na 25 jaar? Kun je dus niks mee. Ik heb gehoord dat Duitsland inmiddels het beleid heeft veranderd aangaande dual citizenship, We kunnen alleen maar hopen dat Nederland volgt. Waar woon jij in Australië? Mijn zoon werkt momenteel in Wee Waa, een gehucht in NSW 😊

Hi Ingrid,
Ik heb mezelf ook nog niet voorgesteld. Ik denk daar gewoon niet aan. 🤭
Ik woon ruim 18 jaar in Manitoba, Canada.
Maar wil even reageren op jou verdriet over het verlies van je Nerlandserschap.
Ik ben gelukkig nog steeds Nederlandse, maar maak me behoorlijk boos over het fijt dat NL met 2 maten meet. NL staat toe dat personen die in NL zijn geboren, maar van Marokkaanse afkomst zijn, een dubbele nationaliteit mogen hebben. Ik weet niet of dit ook voor andere nationaliteit geldt. Dit is belachelijk! Als ze zo koppig willen zijn dat wij geen dubbel nationaliteit mogen hebben, dan moet dat voor iedereen gelden vind ik.
Ik hoop dat ze uiteindelijk het licht zien en dubbele nationaliteit toestaan en het voor mensen zoals jij recht trekken.
Hoop doet leven! 😄

Hoi Anneloes, bedankt voor je reactie! Ja wat enorm balen voor ons en velen anderen dat we zo onze nationaliteit zijn verloren. Er was in die tijd nog geen Google om zoiets te checken en ik kan me ook geen folders of waarschuwings posters herinneren in het consulaat. Ik heb het zelfs een consulair medewerker gevraagd in informele zetting maar het is duidelijk dateer een mis communicatie heeft plaats gevonden. Maar wat moet je daarmee na 25 jaar? Kun je dus niks mee. Ik heb gehoord dat Duitsland inmiddels het beleid heeft veranderd aangaande dual citizenship, We kunnen alleen maar hopen dat Nederland volgt. Waar woon jij in Australië? Mijn zoon werkt momenteel in Wee Waa, een gehucht in NSW 😊
Hoi Ingrid

Ja ook ik wist van niks. Ik heb de Australische nationaliteit aangenomen om kans te maken op betere banen (governmental). Dat moest toentertijd nog. Iedereen die ik kende en emigranten waren hadden gewoon een dubbele nationaliteit. Er werd niks gezegd. Ook bij mij waren er geen waarschuwingen in poster formaat en ik kan mij nog herinneren dat mij leuk werd verteld toen ik mijn paspoort probeerde te vernieuwen dat ik mijn Nederlandse nationaliteit verloren had toen ik Australiër werd. Ik was echt heel boos hierover want als ik dit geweten had had ik het niet gedaan. Ik wil het dus nog steeds terug en ben van plan om een jaar terug te keren naar Nederland om het te herkrijgen. Ik mag dan ook mijn Australische nationaliteit houden. Dan zie ik het wel of ik dan weer terug keer naar Australië of in Nederland blijf. Je bent dan wel al een jaar verder natuurlijk en van alles kan veranderen in die tijd. Misschien zeg ik ook wel ach laat maar gaan. Mijn leven is nu eenmaal in Australië maar het idee om in Europa te zijn tijden mijn pensioen trekt me wel aan. Hopelijk besluit de Nederlandse regering om dit allemaal te moderniseren en alsnog onze nationaliteit terug geven.

Hi Annelies, bedankt voor je reactie. Klaarblijkelijk delen we precies dezelfde gevoelens. Ik kan er nog steeds niet overuit dat er Canadees geboren Canadese burgers zomaar een Nederlands paspoort kunnen krijgen omdat hun ouders Nederlands zijn gebleven. Hoezo hebben die meer rechten?
Anyway, net als jij overweeg ik het om te vechten om het terug te krijgen. Maar ik heb nog nooit gehoord dat je het terug kan krijgen, na verblijf in Nederland, met behoud van je andere nationaliteit! Weet je dat zeker?

Hi Ingrid,
Ik heb mezelf ook nog niet voorgesteld. Ik denk daar gewoon niet aan. 🤭
Ik woon ruim 18 jaar in Manitoba, Canada.
Maar wil even reageren op jou verdriet over het verlies van je Nerlandserschap.
Ik ben gelukkig nog steeds Nederlandse, maar maak me behoorlijk boos over het fijt dat NL met 2 maten meet. NL staat toe dat personen die in NL zijn geboren, maar van Marokkaanse afkomst zijn, een dubbele nationaliteit mogen hebben. Ik weet niet of dit ook voor andere nationaliteit geldt. Dit is belachelijk! Als ze zo koppig willen zijn dat wij geen dubbel nationaliteit mogen hebben, dan moet dat voor iedereen gelden vind ik.
Ik hoop dat ze uiteindelijk het licht zien en dubbele nationaliteit toestaan en het voor mensen zoals jij recht trekken.
Hoop doet leven! 😄

Beste Anneke, sorry voor mijn late reactie. Bedankt voor je bemoedigende woorden. Ja dat verlies van mijn NDL paspoort is wel een dingetje, maar goed verder mag ik niet klagen, we hebben goed geboerd en ik kan het financieel aan om regelmatig naar Nederland te gaan. Dat is ook veel waard en verder is Canada een prima land om te zijn . En Nederland heeft inderdaad somsxingewikkelde en dubbelzinnige regel geving, het is fijn dat dit in Canada wat minder ingewikkeld is😊 Alvast een Gelukkig Nieuwjaar toegewenst

Hi Ingrid,
Geef niet op! NIHB is in contact met de regering in NL, om mensen die hun NLschap kwijt zijn geraakt omdat ze hun paspoort niet hebben verlengt, deze terug te laten krijgen. Misschien als dit uiteindelijk lukt, kunnen mensen in jou situatie, ook hun NLschap terug krijgen.
Jij en je gezin ook een heel goed en gezond 2025 toegewenst!

Terug
Bovenaan