Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Nieuwkomer

Scanelpan

Nieuwkomer
Land
Oostenrijk
🇦🇹 Oostenrijk
Hallo allemaal, mijn naam is Otto Lauinger, ben 73 en woon sinds bijna 28 jaar in Tirol, in een klein dorpje vlakbij Kufstein. Kwam vandaag in een newsletter het bestaan van de app tegen en gelijk maar een account aangemaskt. Ik heb net mijn paspoort en identiteitskaart laten verlengen. Dat kan in Oostenrijk alleen in de Nederlandse Ambassade in Wenen. Mijn ervaringen deel ik gaarne met geïmteresseerde Forumleden

Hoi Otto, welkom hier.
Vraag waarom heb je zowel een paspoort als ID kaart laten vernieuwen? Wij hebben ook beide. Wij moeten as jaar naar Madrid om de verlenging. Twijfelen of we beide weer nemen? Ik hoor graag wat jouw overwegingen zijn. Alvast bedankt. Werner

Laatst bewerkt:
Hallo Werner.

Ik heb enkele overwegingen, of ze valide zijn, mag je zelf beoordelen. Theoretisch heb je binnen de EU natuurlijk voldoende aan of de identiteitskaart of het paspoort. Indien je voor slechts één kiest, zal dat vermoedelijk de identiteitskaart zijn.
Waarom twee? 1) een weinig valide reden: als voormamig KLM gezagvoerder had ik het paspoort voor mijn werk nodig en voor het gemak thuis was de identiteitskaart gemakkelijker; puur uit gewoonte dus; 2) je bent wat flexibeler bij verlenging: we hebben het in goed overleg met de ambassade in Oostenrijk zo opgelost: persoonlijke afdpraak, aanvraag formulieren en overige documenten voor beide reisdocumenten inleveren, paspoort wordt ingehouden (dan wel ongeldig gemaakt, dan mag je het meenemen), het nieuwe per post opgestuurd. Zodra je dat hebt, stuur je de identiteitskaart op en zodra ze die ontvangen hebben, sturen ze de nieuwe identiteitskaart op. Ging bij allemaal binnen twee weken na inleveren documenten op de ambassade. Op deze wijze ben je als Nederlander in het Nederlandse buitenland nooit zonder geldig reisdocument; voor mij belangrijk omdat ik in het Oostenrijks-Duitse grensgebied woon; 2) bij verlies van bijvoorbeeld je identiteitskaart geen stress: je hebt je paspoort nog en je kunt zonder stress de vervanging regelen; laten we wel zijn, die documenten zijn niet goedkoop, inclusief 2x porto kosten 332 Euro, maar ze zijn 10 jaar geldig, je praat dus over 30 Euro per jaar voor beide. En je moet eigenlijk praten over de meerkosten van 1 naar 2 reisdocumenten, dus je koopt voor een paar euro veel rust bij verlenging of verlies, een persoonlijke keuze dus; zeker in een tijd van (dreigende) oorlogen om ons heen, lijkt het me niet onverstandig om als Nederlander in het buitenland over beide reisdocumenten te beschikken. Hoop dat je wat hebt aan mijn overwegingen! Groet, Otto.

Dank je wel Otto.
Toen wij 9 jaar geleden vertrokken uit Nederland hebben we zowel een paspoort als ID kaart aangeschaft op advies van de balie medewerker van onze toenmalige woonplaats. We hebben het paspoort nauwelijks gebruikt, maar het gaf wel een bepaalde vorm van rust, zeker toen mijn partner de ID kaart had verloren. (Hebben we overigens wel weer terug gekregen.)

De kosten zijn een “belemmering”. Ook zeker 600 euro voor ons beide. Als je het persoon per jaar/maand omrekent is het eigenlijk niks. (Zo’n 2,50 pp voor beide documenten.)

We reizen veel zowel binnen als buiten Europa. Paspoort zou voldoende kunnen zijn. ID kaart is handzamer en kunnen we altijd meenemen ivm identificatie plicht hier. We hebben op beide documenten dezelfde verval datum. Spreiden is dus geen optie.

Nogmaals dank voor je reactie. We hebben nog even om een besluit te nemen. Groeten vanaf de Canarische Eilanden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan