Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Ook maar even voorstellen dan!

Louterlou

Nieuwkomer
Land
Oostenrijk
🇦🇹 Oostenrijk
Hoi, ik ben Lou. 53 jaar, woonachtig in Oostenrijk. In 1997 ben ik naar München verhuisd (mijn partner was een Oostenrijker, maar ik wilde niet naar Oostenrijk, dus dan maar München). Daar gestart als IT en telecommunicatie consultant, midden 2000 dat bedrijf overgenomen. We kregen twee kinderen en verhuisden uiteindelijk toch naar Oostenrijk in 2007 (daar huis gebouwd). Helaas kon ik op het (niet zo) platteland niet wennen. In 2017 verhuisde ik uiteindelijk (inmiddels met een nieuwe partner) naar de stad (Linz), waar ik nu nog woon. Ik heb sinds 2015 een bedrijf in Nederland (Tekstdiensten en vertalingen op het gebied van IT/tech alsmede graphics), dus zakelijk/inkomenstechnisch ben ik nog in Nederland, maar privé in Oostenrijk. Dat zorgt soms voor interessante belastingtechnische vragen, maar inmiddels is alles goed geregeld (geloof ik). Makkelijk is het niet in ieder geval, die constellatie. Ik ben niet van plan om terug te gaan naar NL, ook al is mijn partner nu weer een Nederlander. We zien wel wat de toekomst brengt!

• Leuk
Waarderingen: Anuk
@Louterlou dat klinkt hoe dan ook niet als een saai leven 😁 Mooi dat het op zich wel kán: bedrijf in NL, privé in Oostenrijk.

@Louterlou dat klinkt hoe dan ook niet als een saai leven 😁 Mooi dat het op zich wel kán: bedrijf in NL, privé in Oostenrijk.
Niet saai, wel lastig soms. Eerst karde ik van NL naar Oostenrijk en terug voor een Oostenrijker. En nu kar ik van Oostenrijk naar NL en weer terug voor een Nederlander en een NL bedrijf 😅

Tekstdiensten, gebruik je daar ook soms Chatgpt voor? Maakt het je werk nu makkelijker?
Momenteel is het meer zo dat AI (ChatGPT en co.) me mijn werk afgepikt heeft. Veel bedrijven doen het nu zelf (wat ook echt wel te zien is; bagger kwaliteit etc. maar niemand die dat vooralsnog stoort). Ik neem aan dat de wal het schip keert. Mensen zullen moe worden van pure AI-teksten. Ik gebruik ChatGPT etc. wel degelijk, maar er moet gewoon nog altijd een mens aan te pas komen om de meest stupide fouten eruit te halen en er een fijn leesbare tekst van te maken. AI is niet origineel, niet grappig, wel heel erg cliché. Op dit moment kijkt men daar nog doorheen, maar zodra de eenheidsworst van AI-teksten duidelijk wordt en het onderscheiden weer belangrijker wordt, denk ik dat men toch weer terug wil naar 'menselijke' teksten en vertalingen. Ik hoop het in ieder geval. Maar ik moet ook wel met de tijd mee, inderdaad; AI is zeker niet meer weg te denken.

Terug
Bovenaan