Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Oud & Nieuw: Moet er een volledig vuurwerkverbod komen?

Carlo

Beheerder
Forum Staff
Land
Argentinië
De discussie over een vuurwerkverbod laait elk jaar op, vooral na meldingen van ongelukken, schade en overlast tijdens Oud & Nieuw. Voorstanders van een verbod wijzen op de druk op hulpdiensten, ernstige verwondingen en milieuschade. Tegenstanders vinden dat vuurwerk een belangrijke traditie is en pleiten voor betere handhaving in plaats van een totaalverbod.

Wat vind jij? Is het tijd voor een volledig verbod, of zijn andere oplossingen beter?

Ik steek zelf geen vuurwerk af, ik vind dat je geld letterlijk in vlammen op gaat. In Argentinië steekt men heel weinig vuurwerk af (eigenlijk doet men het in het algemeen op kerstavond, en belt men elkaar dan, zoals wij dat met oud en nieuw doen). Ik ken ook geen plekken waar je hier vuurwerk kan kopen.

Ik heb nog nooit vuurwerk afgestoken en fa het zeker ook nooit doen.

Een Wereldwijd verbod mag van mij vandaag ingaan. Wij hebben een hond en die is panisch voor vuurwerk.

Tijdens kerst avond was het hier weer raak. Hond totaal van slag. Zal morgenavond zeker niet anders zijn.

Thuis blijven op oudejaarsavond, ramen en deuren dicht, gordijnen en luiken dicht en de TV op een hoog volume, met z’n drieën op de bank en hopen dat het niet te lang duurt.

Hier steken ze het hele jaar door vuurwerk af, in prive sfeer en georganiseerd.

Wellicht een idee om er een soort “silent disco” van de maken. Wel de beelden, maar het geluid op je koptelefoon. Beetje te futuristisch denk ik.

@wwfreebos Steekt men daar ook vuurwerk met kerst af? De eerste keer leek het wel oud en nieuw, iedereen zat aan de telefoon om elkaar een gelukkig nieuwjaar vrolijk kerstfeest te wensen. Voor mij was dat best bizar. Ik vind kerst in Argentinië sowieso niks aan met de hitte. Volgend jaar ga ik liever naar Ushuaia toe met de kerst, daar is het dan ietsje kouder.

Silent disco zou hier niet werken, in Nederland was het wel een ok concept geloof ik. Mbt vuurwerk zie ik liever een drone show, daar zijn ze in Zuid Korea en China heel goed in.

Zeker als je ooit vuurwerk hebt meegemaakt met een hond dan weet je dat dit heel vervelend kan zijn. Heb in diverse landen gewoond en nooit vuurwerk meegemaakt dat zo excessive was als in Nederland (door de bewoners afgestoken). Woon al meer dan 25 jaar niet meer in Nederland en ik verwacht niet dat het er ook maar iets beter op geworden is. Mijn eerste reactie is dus direct; verbieden (heb nog een aantal andere argumenten ook). Zit echter ook een beetje in een spagaat; ik heb erg tegen overheden die komen met opgelegde verboden. Ik hoop dat de massa zelf tot inzicht komt dat dit op deze manier echt niet kan. Mag ik nog hoop hebben dat we nog wat goeds te verwachten hebben van 'het volk'?

@wwfreebos Steekt men daar ook vuurwerk met kerst af? De eerste keer leek het wel oud en nieuw, iedereen zat aan de telefoon om elkaar een gelukkig nieuwjaar vrolijk kerstfeest te wensen. Voor mij was dat best bizar. Ik vind kerst in Argentinië sowieso niks aan met de hitte. Volgend jaar ga ik liever naar Ushuaia toe met de kerst, daar is het dan ietsje kouder.

Silent disco zou hier niet werken, in Nederland was het wel een ok concept geloof ik. Mbt vuurwerk zie ik liever een drone show, daar zijn ze in Zuid Korea en China heel goed in.
Hola , Carlo: Ja vuurwerk ter ere van de geboorte van het Kind.

Hier ook warm, wel winters met 20 graden, maar niks vergeleken met het moederland (koud, mist en zonloos).
De eerste keer hier in de winter heb ik met stomme verbazing gekeken hoe de locals jassen, mutsen en handschoenen droegen met 20 graden. Draag inmiddels zelf ook een jas en trek lange broek aan. Warmte went klaarblijkelijk.

Drone show zou een goed alternatief zijn.

Goed begin van 2025. Later we er een mooi jaar van maken.

Werner

In Spanje is het qua vuurwerk relatief rustig op oudejaarsavond. Maar er zijn meerdere grote feestdagen waarop ze behoorlijk los gaan, ondanks de vaak prachtige vuurwerkshows die ze organiseren!
En zulke shows moeten ze in Nederland ook meer organiseren en het afsteken van vuurwerk door burgers verbieden! Want het loopt elk jaar steeds meer uit de hand en er vallen inmiddels doden door. Blijkbaar lopen er daar teveel idioten rond die graag andermans spullen kapot maken en dieren de stuipen op het lijf jagen!

Van mij mag vuurwerk afsteken helemaal verboden worden. Ik heb zelf noot geen vuurwerk afgestoken en ga het ook nooit doen. Als je de exhaled leest van dieren die door het vuurwerk vermist worden elk jaar maar ook gewoon de angst die dieren ondervinden en niet alleen honden hebben hier last van. Het is inderdaad gewoon weggegooid geld dat beter besteed kan worden aan belangrijker dingen. Hier in Australië wordt er veel minder vuurwerk afgestoken dan in Nederland maar nu hoor je steeds vaker over vuurwerk bommen die grote schade aanrichten en dat het jaarlijks ook naar mensen gegooid wordt en ik weet zeker dat deze vuurwerk bommen dan ook echt verwondingen veroorzaken. Dat is het zeer zeker niet waard. Veiligheid gaat boven alles.

Totaal verbod voor individueel afsteken.
Hier in Canada, kan je het hele jaar door vuurwerk kopen. maar mensen kopen het alleen voor bv trouwerijen. Komt waarschijnlijk ook omdat er een verbod is om het in een stad of dorp af te steken.
Er wordt door de gemeentes alleen op bepaalde plaatsen vuurwerk afgestoken, zoals parken. Zover ik weet, gebeurd dat niet met oud en nieuw. Dat zouden de gemeenten in NL ook moeten doen. Het geld wat het normaal kost om de straten schoon te maken, zouden ze dan voor het vuurwerk kunnen gebruiken.

Terug
Bovenaan