Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Paspoort aanvragen via video-identificatie: moet dat kunnen?

Carlo

Beheerder
Forum Staff
Land
Argentinië
Moet het mogelijk worden voor Nederlanders in het buitenland om een nieuw paspoort aan te vragen via video-identificatie?

Wat vind jij? Zou dit een handige oplossing zijn voor wie ver van een ambassade woont, of levert dit juist risico’s op wat betreft veiligheid en betrouwbaarheid?
Deel jouw mening en discussieer mee!

Leuke stelling! Ik denk als dit via een officieel kanaal gaat dan heb ik er geen problemen mee. Ik heb er vertrouwen in dat de ambassade dit ok kunnen, en ook zorgvuldig met mijn gegevens om gaan. Maar ik zou dit wel via een vertrouwd video platform willen doen, maar ik geloof dat ze dit al hebben toch?

Wat bedoel je met een officieel kanaal? Bedoel je zoiets als WhatsApp, Zoom of iets soortgelijks? Ik denk dat de overheid hier een speciaal gegenereerde link voor zou aanmaken, waar je dan ook alleen weer via DigiD zou kunnen inloggen. Dit zou via het browser gaan denk ik. Dat lijkt mij wel het veiligst, en daar hoef je dan weer geen software voor te downloaden (wat weer impact heeft op de gebruikerservaring).

Wat bedoel je met een officieel kanaal? Bedoel je zoiets als WhatsApp, Zoom of iets soortgelijks? Ik denk dat de overheid hier een speciaal gegenereerde link voor zou aanmaken, waar je dan ook alleen weer via DigiD zou kunnen inloggen. Dit zou via het browser gaan denk ik. Dat lijkt mij wel het veiligst, en daar hoef je dan weer geen software voor te downloaden (wat weer impact heeft op de gebruikerservaring).
Ik ga in discussie met een ICT'er...:ROFLMAO::ROFLMAO: jaaa dat klinkt inderdaad veel beter wat jij omschrijft. Ik wordt soms een beetje moe van al die apps en programma's die je moet downloaden om iets te kunnen doen!! Mijn vorige bank had twee verschillende verificatie apps!!

HSBC hier in Argentinië heeft daar ook een handje van, twee verschillende apps. Ze zijn nu overgenomen door Galicia.

Ik heb er geen problemen mee. Maar zie wel weer een kans voor oplichters die hier misschien misbruik van gaan maken. Inloggen met Digid lijkt mij idd de beste optie of dat je een code thuis gestuurd krijgt, maar dat maakt het dan wel weer omslachtig denk ik.

Absoluut voor! Er zijn tegenwoordig voldoende middelen beschikbaar om iemands identiteit op afstand te verifiëren (niet in de laatste plaats middels de videoverbinding met de persoon zelf). Het gebruik van DigID werd al even genoemd. Het zou een hoop tijd, geld, moeite en kopzorgen besparen!

Kan maar zo de toekomst zijn, maar voorlopig zullen we toch naar een Ambassade of Gemeente met grenskantoor moeten. De leeftijdsgrens voor het gebruikmaken van ambassade wordt verhoogd tot 70 jaar per 2025.

Moet het mogelijk worden voor Nederlanders in het buitenland om een nieuw paspoort aan te vragen via video-identificatie?

Wat vind jij? Zou dit een handige oplossing zijn voor wie ver van een ambassade woont, of levert dit juist risico’s op wat betreft veiligheid en betrouwbaarheid?
Deel jouw mening en discussieer mee!
Kalispera Carlo, naar mijn mening wel, want als er niet genoeg paspoort aanmeldingen zijn, in het jaar, dat het paspoort verloopt, dan komt er ook geen mobiele consulaire dienst bv. in mijn geval dus naar Corfu en moet men uiteindelijk naar Athene met de nodige extra kosten! Wat de veiligheid betreft ben ik niet bang voor; er zijn genoeg veilige opties bv via een username en password aanmaken.

Het zou ons een hoop geld en stress besparen.
Wij hebben dit jaar een DigD aangevraagd via een video afspraak en dat ging heel goed. Zoiets zou geweldig zijn voor een paspoort, maar hoe moet dat met de vinger afdruk?
Gelukkig kwam er dit jaar een op-up consulaat waar we naar toe konden. Nog steeds 4 uur rijden hier vandaan, maar beter dan 15 uur, wat het normaal zou zijn.

In beginsel een goed idee. Vroeger kon je je paspoort gewoon per post aanvragen bij het consulaat of bij de ambassade.
Vingerafdrukken ...? Deze zou men bij je DigID of eID kunnen opslaan, maar dat ligt mijns inziens toch erg gevoelig. Dit zou namelijk toch kunnen leiden tot aanzienlijke fraude met jouw vingerafdrukken. Op het ogenblik worden de vingerafdrukken van de ID-kaart en paspoort alleen in deze opgeslagen en vernietigd na het aanmaken van het document en dus niet centraal in een databank. Dat was wel destijds het plan, maar werd om privacy-en fraudegevoeligheidsredenen verworpen. Met alle cyberattacks en hybride oorlogsvoering door Rusland - China etc. dus eventueel toch niet zo'n goed idee.

Mijn telefoon heeft een vingerafdruk sensor, zouden ze daar de gegevens niet uit kunnen halen? Ik heb een iphone, mijn vrouw heeft een gezichtssensor op haar iphone. ik zie het idee wel zitten als mijn privacy gewaarborgd is maar hoe weet ik zo zeker dat china niet mee zit te kijken??

Na een hoop problemen heb ik nu dan toch eindelijk mijn nieuwe paspoort voor 10 jaar. dat is genoeg voor mij!!

Terug
Bovenaan