Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Paspoort verlengen tijdens zware ziekte.

tantepeet

Nieuwkomer
Land
Oostenrijk
🇦🇹 Oostenrijk
Categorie
Paspoortaanvragen
Ik ben behoorlijk actief in een paar emigratiegroepen voor Oostenrijk op Facebook.
Daar zag ik een oproep van een mevrouw, die zo zwaar ziek is dat ze onmogelijk kan reizen naar de ambassade of naar een grensgemeente in Nederland, geen pop up in de buurt en haar paspoort dreigde te verlopen. Hoe ze haar paspoort zou kunnen vernieuwen als ze niet in staat zou zijn om daarvoor te reizen.
In combinatie daarmee vroeg ik me af of je je Nederlanderschap kunt verliezen als je paspoort verloopt.
Daarom heb ik Nederland Wereldwijd eerst per chat aangeschreven.
Kreeg het antwoord dat je ten alle tijden persoonlijk moet verschijnen om je paspoort te vernieuwen.
Een antwoord waar deze mevrouw dus niets aan had.
Ik heb een poosje later een email gestuurd naar Nederland Wereldwijd met dezelfde vragen.
Het volgende antwoord krijg ik na een paar weken terug.
Let op: ik heb deze vraag gesteld voor een situatie in Oostenrijk. En let niet op de spelfouten. Niet mijn tekst.

Antwoord van Nederland Wereldwijd:
"Paspoort

Beste mevrouw xxxxxxx

Hartelijk dank voor uw bericht.

Ik kan mij voorstellen, dat u zich afvraagd, of u uw nederlandse nationaliteit kan verliezen, als u uw paspoort niet op tijd vernieuwd.

Mensen met alleen de nederlandse nationaliteit, hoeven zich hier niet ongerust om te maken. De nederlandse overheid mag u niet statenloos maken, dus u blijft gewoon nederlandse.

Als u vanwege medische redenen niet naar de ambassade, laat staan een grensgemeente, kan reizen, kunt u een mail sturen naar de consulaire afdeling van de ambassade. Als u uw situatie uitlegt, en hierbij een verklaring van uw arts of ziekenhuis meestuurt, zal de ambassade contact met u opnemen. Zij zullen dan same met u bepalen, hoe u het beste geholpen kan worden. U kunt uw mail sturen naar: [email protected]

Via de volgende pagina kunt u een lijst maken van de benodigde documenten.

Heeft u nog vragen? Neem dan contact met
ons op.

Met vriendelijke groet,

Peter
Voorlichter
........................................................................
Nederland Wereldwijd
van de Rijksoverheid
........................................................................
www.nederlandwereldwijd.nl

Tot slot;
Deze dame heeft de ambassade geschreven en is geholpen. Pas geleden is iemand van de Nederlandse ambassade bij deze mevrouw thuisgekomen met een apparaat. De mevrouw had alle formulieren voorbereid en verder is alles geregeld door de persoon van de ambassade.
Mevrouw heeft weer een geldig paspoort. Haar oude paspoort was op moment van bezoek van de ambassade aan haar ca 6 weken verlopen. Ik kreeg de bovenstaande email van Nederland Wereldwijd op 26 augustus jl. 2 maanden later was het geregeld.

Mooi dat het opgelost is en dat de Nederlandse ambassade de mevrouw in kwestie persoonlijk bezocht heeft.
Ik ben nu al een hele lange tijd uit Nederland, en woon met veel plezier in Brazilië, ik zou nooit meer terug willen, maar dit soort situaties laat zien dat wij alles ook wereldwijd goed geregeld hebben.

In Brazilië hoef je dit écht niet van de overheid te verwachten, ze zouden niet eens op het mailtje reageren denk ik. De overheid hier in Brazilië zal je gewoon laten zitten. Dit soort verhalen vind ik dan weer erg mooi om te lezen.

Dat is mooi om te horen! Ik weet dat ze dit bij uitzonderlijke gevallen doen. Je moet er alleen even achter komen op welke manier hulp te krijgen! Dank voor het bericht!

Het is natuurlijk super dat dit gedaan wordt als echt niets anders mogelijk is. Maar tegelijkertijd is het een dure en arbeidsintensieve zaak. Een consulair medewerker gaat hiervoor op reis (en in landen met veel Nederlanders wordt er inderdaad één of enkele keren per jaar een rondreis door een consulair medewerker gemaakt speciaal voor deze huisbezoeken). Er worden reis- en verblijfskosten gemaakt, bovendien kan die medewerker tijdens die reis meestal niet meer dan één of twee paspoortaanvragen per dag doen in plaats van tientallen aanvragen per medewerker op de ambassade.
Dat is dan ook de reden dat zulke huisbezoeken alleen in zeer uitzonderlijke gevallen worden afgelegd. En het is ook één van de redenen dat het Nederlandse paspoort in het buitenland zo duur is: ook de meerkosten die voor de huisbezoeken worden gemaakt, worden verrekend in de (gemiddelde) kostprijs van het paspoort.

Terug
Bovenaan