Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Studiefinanciering voor buitenlandse dochter

Wagenaar

Nieuwkomer
Land
Griekenland
🇬🇷 Griekenland
Goedemiddag,

Onze dochter (Griekse nationaliteit), wilt dolgraag in Nederland aan The Hague University studeren. Na lang overleg hebben mijn vrouw en ik besloten dat we dit oké vinden, echter zouden wij wel wat meer informatie willen m.b.t. de studiefinanciering en hoe dit zit met haar diploma.

Ik heb de universiteit zelf al een mail gestuurd maar heb daar tot op heden nog geen reactie van ontvangen. DUO kon ik niet bereiken door de lange wachttijd, vandaar mijn vragen hier.

1. Komt mijn dochter in aanmerking voor studiefinanciering, gezien zij geen Nederlandse nationaliteit heeft, maar wel een Nederlandse vader in Griekenland?
2. Hoe zit het met het terugbetalen van de studiefinanciering?
3. Niet gerelateerd aan de studiefinanciering, maar hoe zit het op dit moment met appartementen in Den Haag? Ze heeft de voorkeur om niet in een studentenhuis te wonen.

Ik zie graag een reactie tegemoet.

Mvg,
Lucas

Hey Lucas,

Wat mooi dat jullie dochter dit avontuur aan wil gaan, en jullie haar de kans willen bieden om zo haar 'vaderland' verder te ontdekken.

Deze (https://www.studyinnl.org/finances/financing-your-studies) en deze website (https://duo.nl/particulier/student-finance/eligibility.jsp) bieden wellicht de informatie waar jullie naar op zoek zijn. Als je op de tweede pagina doorleest, kun je meer informatie vinden over de eisen voor EU-nationals. Als je dochter geen residence permit heeft in Nederland, en hier ook nog niet woont, verwacht ik dat zij niet in aanmerking komt voor studiefinanciering.

Informatie over de (eventuele) terugbetaling van studiefinanciering vind je hier: https://duo.nl/particulier/student-finance/gift-or-repayment.jsp.

Alle (studenten)steden geven regelmatig negatieve signalen af rondom huisvesting: er is weinig beschikbaar, het is moeilijk om een plek te vinden, etc. Veel universiteiten adviseren buitenlandse studenten om pas in te schrijven als er een duidelijk plan voor huisvesting is.

Hopelijk helpt bovenstaande informatie. Daarnaast wil ik jullie adviseren om goed met elkaar in gesprek te gaan over jullie dochter's verwachtingen van studeren in Nederland. In algemene zin (want ik ben natuurlijk niet bekend met jullie specifieke gezinssituatie) hoor ik van Third/Cross Culture Kids dat het enerzijds een verrijkende ervaring is om te studeren in het land waar ze een sterke verbinding mee hebben, maar het kan ook verwarrend zijn om te wonen op een plek die toch niet echt 'thuis' is - en vragen zoals "Where are you from?" kunnen als confronterend worden ervaren. Absoluut geen redenen om een avontuur als dit uit de weg te gaan, maar wellicht wel stof tot nadenken.

Hartelijke groeten,
Karlijn

Beste Karlijn,
Ik ben verbijsterd over uw uitgebreide antwoord, en dat u even de tijd neemt om dit bericht voor mij en onze dochter te tikken. Tot op heden heeft NederlandWereldwijd ons nog niet geantwoord. De links die u deelt komen zeker goed van pas, er staat een hoop informatie die ik morgen met mijn vrouw zal bespreken.
Huisvesting is een probleem in Nederland; dat hebben wij inderdaad al vernomen. Als noodoptie keken wij nog naar een studentenkamer voor haar. Zij heeft zich aangemeld op een website waar je studentenkamers kan vinden, en ze heeft ook een Zoom-interview gehad. Onze dochter werd meerdere keren afgewezen omdat zij geen Nederlandse is. Ik vind dit belachelijk, en ik geloof dat dit helemaal niet mag. Mijn vrouw heeft een klacht ingediend, maar daar hebben wij nog geen antwoord op gekregen. Iemand anders vroeg via WhatsApp of zij een foto kan maken van de voorkant van haar paspoort om te bewijzen dat zij “geen buitenlander” is. Ik kan mij hier erg kwaad om maken, met name over het taalgebruik dat deze studenten naar elkaar toesturen.

Met betrekking tot een goed gesprek met onze dochter: ja, daar gaan wij volgende week, als zij terug is uit Duitsland, even goed voor zitten. Ik vind de punten die u benoemd behoorlijk duidelijk, en die zal ik zeker meenemen in ons gesprek. Morgen gaan mijn vrouw en ik goed zitten voor de links die u geplaatst heeft. Graag wil ik u bedanken voor de uitgebreide informatie, en ik kom hier zeker nog op terug. Heel erg bedankt.

Met vriendelijke groet,
Lucas

Dat is inderdaad een goede uitleg! Nederland kampt met veel problemen op dit moment, ik geloof dat er zelfs een hoop buitenlandse studenten weer terug naar huis zijn gegaan om dat ze geen studenten woningen konden vinden. Ik denk dat je een goed gesprek met je dochter aan moet gaan om haar ff in te lichen over de situatie met wonen. Dat ze gewegerd is om haar nationaliteit valt geloof ik onder discriminatie, bizar dat ze dat doen. Ook die gekke ontgroeningfeestjes van die studenten, hier in Brazilië heb je dat niet. Hier doen ze nog normaal hahaha

Je zou die studentenhuizen moeten melden bij de universiteiten of de woningverengingen, die gaan daar dan wel achteraan.

Beste Karlijn,
Ik ben verbijsterd over uw uitgebreide antwoord, en dat u even de tijd neemt om dit bericht voor mij en onze dochter te tikken. Tot op heden heeft NederlandWereldwijd ons nog niet geantwoord. De links die u deelt komen zeker goed van pas, er staat een hoop informatie die ik morgen met mijn vrouw zal bespreken.
Huisvesting is een probleem in Nederland; dat hebben wij inderdaad al vernomen. Als noodoptie keken wij nog naar een studentenkamer voor haar. Zij heeft zich aangemeld op een website waar je studentenkamers kan vinden, en ze heeft ook een Zoom-interview gehad. Onze dochter werd meerdere keren afgewezen omdat zij geen Nederlandse is. Ik vind dit belachelijk, en ik geloof dat dit helemaal niet mag. Mijn vrouw heeft een klacht ingediend, maar daar hebben wij nog geen antwoord op gekregen. Iemand anders vroeg via WhatsApp of zij een foto kan maken van de voorkant van haar paspoort om te bewijzen dat zij “geen buitenlander” is. Ik kan mij hier erg kwaad om maken, met name over het taalgebruik dat deze studenten naar elkaar toesturen.

Met betrekking tot een goed gesprek met onze dochter: ja, daar gaan wij volgende week, als zij terug is uit Duitsland, even goed voor zitten. Ik vind de punten die u benoemd behoorlijk duidelijk, en die zal ik zeker meenemen in ons gesprek. Morgen gaan mijn vrouw en ik goed zitten voor de links die u geplaatst heeft. Graag wil ik u bedanken voor de uitgebreide informatie, en ik kom hier zeker nog op terug. Heel erg bedankt.

Met vriendelijke groet,
Lucas
Heel graag gedaan, ik heb er na 15 jaar internationale ervaring mijn werk van gemaakt om internationaal verhuizende kinderen en gezinnen te ondersteunen - dus hou met een schuin oog dit forum in de gaten om te zien of ik iemand kan helpen. Op onze website kun je Global Family Library vinden (https://www.expatvalley.com/for-families/global-family-library/) met meerdere video's over de TCK/CCK-identiteit en van volwassen TCK's die hun ervaringen delen. Meer informatie over studeren in het thuisland staat op onze verlanglijst om toe te voegen, deze expertise hebben we wel in huis.

De negatieve ervaringen die je dochter opgedaan heeft met het vinden van een studentenwoning staan helaas niet op zichzelf. Om wat context te geven: er is geen informatie of ondersteuning beschikbaar voor studenten/studentenhuizen rondom het thema integratie, en in bijna alle gevallen is het onwetendheid en onzekerheid die tot vervelende ervaringen bij alle betrokkenen leidt. Mijn suggestie is om dit soort ervaringen zo min mogelijk persoonlijk op te vatten, maar ik begrijp dat dat lastig is (zeker op deze leeftijd en onder deze omstandigheden).

Succes met al het lees- en uitzoekwerk, ik hoop van harte dat jullie dochter zich niet af laat schrikken en een prachtige studententijd tegemoet gaat! Ik zal in mijn netwerk eens rondvragen naar succeservaringen voor studenten-woonoplossingen in Den Haag.

Hartelijke groeten,
Karlijn

Terug
Bovenaan