Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Thailand

Duiker

Nieuwkomer
Land
Thailand
Zelf al zou ik in Nederland meer dan mijn hele leven werken, dan nog zou ik nooit een vrijstaand huis kunnen kopen. Toch was dat wat ik wilde. Net over de grens in Belgie, kon dat wel. Dus dat dan maar gedaan. Dan ben je dus geemigreerd, al voelt dat niet zo. Een beetje door toeval ben ik in Thailand terecht gekomen. Een heerlijk land. Koken, dat doe je niet meer zelf. Gewoon naar de markt die overal te vinden zijn. Of streetfood, al dan niet in een "restaurant". Wat kan het leven toch mooi zijn. Op mijn 57e mijn baan opgezegd, huis verkocht, en vertrokken. Dat ziet er simpel uit als ik dat hier zo schrijf. Maar daar gaat natuurlijk wel het een en ander aan vooraf.

Dat klinkt inderdaad simpel :) Een kennis van me heeft zijn emigratieplannen naar Thailand vaarwel moeten zeggen. Hij kon geen bankrekening openen... Daarnaast was de taal ook wel een dingetje. Kun jij je redden met het Thais @Duiker ?

Hallo Anuk. Als je een visum hebt, dan kun je hier een bankrekening openen. Men wordt wel steeds strenger. Voordat ik me hier permanent vestigde ben was ik al vaak in Thailand geweest. Zeker 20 keer. Misschien wel meer. Op iedere vakantie leerde ik wel weer een paar woorden erbij. Inmiddels kan ik wel wat dingen zeggen. Het verstaan is een stuk lastiger. Maar of ik me kan redden in het Thais? Ik denk dat ik beter nee kan zeggen. Hier in Pattaya waar ik woon kent men voldoende engels. Toch, de dame die mijn kamer komt poetsen, kent anderhalf woord engels. Daar kan je niet mee praten. Toch kan ik me voldoende uitdrukken voor mijn gevoel. Maar als he wat verder het land in gaat, dan merk je dat je veel tekort komt. Eten bestellen, de weg vragen, benzine tanken, dat lukt altijd en overal. Lezen en schrijven, dat kan ik niet.

• Leuk
Waarderingen: Anuk
Dat laatste lijkt mij ook bijna onmogelijk. Ik vind het schrift bijna kunst. Maar als je je een beetje kunt uitdrukken is dat al heel mooi. Maar koken doe je dus niet meer zelf, poetsen ook niet... waar houd jij je dan zoal mee bezig? (Niet dat het leven uit koken en poetsen bestaat hoor...!!) Gewoon nieuwsgierig :)

Nou ja, af en toe kook ik wel hoor. Zo maak ik af en toe een pan erwtensoep. In plaats van knolselderij gebruik ik dan Radijs. Van die hele grote. In mijn beleving proef ik niet echt verschil met knol seldery. En in plaats van een Unox worst gebruik ik wat meer gesneden spek. Vakenspoot is hier makkelijk te krijgen op de markt. Het punt is gewoon dat je hier vooor een goeie euro, soms misschien wel twee euro, enorm lekker kan eten. De kunst is om dan te weten te komen welke naam een gerecht heeft, en het dan op mijn beste Thais te bestellen. Dat gaat natuurlijk ook wel eens fout, maar dat hoort er bij. Als bijlage stuur ik je mijn eten van deze avond. Tam Tai. Dit kost hier op de markt 40 Baht. Een euro ongeveer. En men wil het echt goed voor je doen door te vragen hoe pittig je het wilt. 4, 6 of 8 pepers. En als het te pittig is, dan zeg ik de volgende keer dat mijn kont in brand stond! Ha ha.

Door toeval kwam ik iemand tegen die graag mijn kamer wilde poetsen. Dus in de ochtend haal ik die persoon op, waarna we eerst gaan eten in een lokaal restaurantje. Daarna is het poetsen, wat meestal zo'n 3 uur duurt. Deze persoon gaf aan graag wat van de omgeving te willen zien. Dus voor de rest van de dag maken we een ritje met de brommer. Er is hier genoeg te zien in de omgeving. En dan halen we meestal Susi op de markt. 10 stuks voor ongeveer €2.70 Je ziet, eten, dat zijn de kosten niet. Dat poetsen, dat is een keer per maand.

In het verleden deed ik aan modelvliegen. Dagelijk tegen de avond naar het vliegveldje. Maar er was gewoon te vaak schade, en om nou alleen maar te repareren, dat wil ik niet. Dus daarmee ben ik gestopt. Kaas maken dat vind ik ook leuk. Maar dat gaat nog met wisselend succes. Brie is wel eens gelukt, maar het heeft niet altijd de goede smaak. Wel de structuur. Vorige week ben ik gestart met een Goudse kaas. Die ligt nu in de pekel, en kan er vanavond uit. Droge worst maken dat staat nog op het programma. Maar ik zou graag iemand ontmoeten die dat zelf ook doet, voordat ik daaraan begin. Zo af en toe maak ik een drankje. Sambuca heb ik prima in de vingers, net als Limoncello of Arancello. Een Gin staat nog op het programma. Verder vind ik het leuk om te programmeren. In Delphi, of met Arduino. Hierin gaat vaak veel tijd zitten. Ook kijk ik veel youtube filmpjes. Tegenwoordig ga ik rond 5 uur wandelen. Het is niet heel ver, maar een ronde van een goeie 3 kilometer is genoeg voor me. Af en toe bezoek ik een kennis, of een kennis bezoekt mij. Wat ik ook graag doe is rondrijden met de brommer. Nee, niet de stad in, maar juist de andere kant op. Er valt altijd wel weer wat nieuws te zien of te beleven. En rond elf uur in de avond zwem ik vaak nog een rondje. Maar geloof me, ik doe ook heel veel gewoon niets.

Bijlagen

• 9036.jpg
    9036.jpg
    136,1 KB · Weergaven: 3
@Duiker Leuk, dank voor je uitgebreide reactie! Erwtensoep in Thailand... dat had ik niet verwacht. Maar ik begrijp als het eten buiten de deur goed en goedkoop is, en je kunt dan ook nog je Thais oefenen, dat je dat vaker doet dan zelf thuis koken. En fijn dat je zo samen de omgeving kunt verkennen met de poetshulp, zo snijdt het mes aan twee kanten. En zelf allerlei dingen maken... daar ben ik ook dol op. Mooi om zo een inkijkje in jouw dag te krijgen. Enne: met dat laatste ben ik het helemaal eens. Dat zouden meer mensen moeten doen: niets! :)

Terug
Bovenaan