Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Tweede nationaliteit

Bouwsman

Nieuwkomer
Land
Canada
Categorie
Visum en Verblijfsvergunning
Hoi allemaal,

Ik woon nu al 7 jaar in Canada en vraag me af hoe het zit met mijn Nederlandse nationaliteit. Ik hoorde dat je die kunt verliezen als je te lang in het buitenland woont, maar ik snap er eigenlijk niet zoveel van. Weet iemand hier hoe dat nou precies zit? Moet ik iets speciaals doen om m’n nationaliteit te houden??

Alvast bedankt voor de hulp!

De Nederlandse overheid laat twee nationaliteiten niet toe, dus als jij een Canadese nationaliteit ook aan neemt ben je automatisch je dierbare Nederlanderschap kwijt en het is heel moeilijk om die terug te krijgen. Er zijn uitzonderingen. Als je een Canadese trouwt mag je hem houden maar moet wel je NL paspoort geldig houden! en verlengen, je hebt 13 jaar om je paspoort te verlengen, als je paspoort verloopt na die tijd ben je dus wel je Nederlandse Nationaliteit kwijt.
Er zijn organisaties die hard bezig zijn om er verandering in te brengen en aan het lobbying om twee nationaliteiten legaal te maken en te accepteren.
Ga even naar de SNBN (Stichting Nederlanders Buiten Nederland) website en lees uitvoerig de regels en developments over dit actuele topic voor meer informatie en vraag gelijk even om ook de maandelijkse brief te ontvangen met updates.
Wear zit je in Canada? Wij wonen in de Okanagan Valley, British Columbia. Ik ben geëmigreerd in 1980 en heb dud inderdaad onwetend end zeker ongewild m'n dierbare Nederlanderschap verloren door een Canadees staats burgerschap aan te nemen van wegen werk hier en getrouwd met een Canadese. Vergeten m'n NL paspoort te verlengen, dus later uitgevonden dat ik geen NLer meer was.
"Caveat Emptor".

De details over het verlies van het Nederlanderschap staan in de Rijkswet op het Nederlanderschap. De belangrijkste twee regels over het verlies van het Nederlanderschap:
1. Als je een vreemde nationaliteit aanneemt, verlies je automatisch het Nederlanderschap (artikel 15, lid 1, onder a). Er zijn 3 uitzonderingen: je houdt je Nederlanderschap als je (a) geboren bent en woont in het land waarvan je de nationaliteit aanneemt, (b) als minderjarige minstens 5 jaar onafgebroken gewoond hebt in het land waarvan je de nationaliteit aanneemt, of (c) op het moment dat je de vreemde nationaliteit verkrijgt, gehuwd bent met iemand die die nationaliteit al bezit.
Onder "gehuwd" wordt ook verstaan: een door Nederland erkend geregistreerd partnerschap. Dat hoeft dus geen Nederlands geregistreerd partnerschap te zijn, maar het moet wel door Nederland erkend worden (d.w.z. het moet aan een aantal voorwaarden voldoen). Niet alle buitenlandse partnerschappen voldoen daaraan - vantevoren goed (laten) checken dus, of trouwen.
2. Als je 13 jaar lang onafgebroken aan alle drie van de volgende criteria voldoet, verlies je automatisch het Nederlanderschap:
a je bent meerderjarig
b je woont buiten het Koninkrijk der Nederlanden en buiten de Europese Unie
c je hebt geen Nederlands paspoort (of een Verklaring Nederlanderschap) aangevraagd én verkregen.
De periode van 13 jaar was tot voor kort een periode van 10 jaar. De wijziging van 10 jaar naar 13 jaar heeft geen terugwerkende kracht.

Je Nederlanderschap verloren betekent ook dat je paspoort vanaf dat moment ongeldig is. Zelfs als het op grond van de datums die in het paspoort zijn afgedrukt nog niet verlopen is.

Eénmaal kwijt is het Nederlanderschap heel lastig terug te krijgen.

Terug
Bovenaan