🇩🇪 Duitsland
De ervaring in Duitsland is behalve in het begin heel positief. D.w.z. destijds hadden we al de regeling dat je als burger van de Europese Gemeenschap je vrij kon vestigen waar je wilde maar je moest de regelgeving wel heel goed kennen, anders stuurde de Duitse autoriteiten je graag weg met een kluitje in het riet Ik ben in 1976 naar Duitsland verhuisd. In 1977 ben ik in Duitsland met een Duitse vrouw getrouwd. Door haar huwelijk met mij kon ze meteen een Nederlands paspoort aanvragen. Ze heeft dat gedaan, we moesten naar een Duitse notaris (leges) DM 15, daar een verklaring afleggen en de pasfoto’s opsturen naar het consulaat in Düsseldorf. Wat destijds nog in het paspoort stond als Dusseldorp. Haar Nederlandse paspoort kwam binnen 2 weken. In 1979 en 1981 kregen wij 2 zoons. Voor hen, dubbele nationaliteit geen probleem, ik, hun vader was Nederlander. In 1981 moest ik mijn Duitse verblijfsvergunning verlengen. Alhoewel ik een Duitse/Nederlandse vrouw én 2 Duits/Nederlandse zoons, begonnen ze met eisen: heeft u wel genoeg woonruimte (ik/we had(den) destijds woonruimte van 100m2, heeft u genoeg inkomen etc. Ook zou men mijn verblijfsvergunning alleen maar kunnen verlengen tot de afloop van mijn Nederlandse paspoort. Nu gezien totaal belachelijk, maar destijds ook binnen de voorloper van de EU heel normaal. Ik kende echter de EWG Verordening Nr. 1612 van 15 oktober 1968 en confronteerde de heren ermee. Plotseling kwam er een schok door de ambtenarij in Kreis Herford. Men adviseerde mij ergens een biertje te gaan drinken (om 10:00 uur ’s morgens!?!?) en toen ik terugkwam stond de chef van de Ausländerbehörde heel vriendelijk op de gang en riep heel vrolijk, meneer van Veen, alles is in orde. U krijgt een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd. Daarna liet men mij in Duitsland met rust. Tot de jaren ca. 2000 moest ik nog steeds een kopie van mijn nieuwe pas/ID kaart opsturen als die verlopen was, dat hielden ze dat bij, overigens met een dreiging, zou ik geen geldige pas/ID bezitten zou dat EUR 5.000 kosten. Nadat Chirac en Schöder het goede idee hadden; Verhuizen binnen de EU moet zo zijn alsof binnen een lidstaat verhuisd.
Ik heb mij sinds de jaren 1976 ingezet voor de dubbele nationaliteit. Volgens de nationaliteitswet von 2002 ingaande per 1 januari 2003 kon ik de Duitse nationaliteit aanvragen zonder de Nederlandse te verliezen , helaas is mijn vrouw op 7 juni 2002 bij een verkeersongeluk in Duitsland om het leven gekomen. En daarom was de mogelijkheid van de dubbele nationaliteit NLD/DLD weer weg, zonder enig toedoen van mijzelf.
De redenen voor het moeten/mogen hebben van één nationaliteit binnen een huwelijk en daarom de dubbele nationaliteit wel te toestaan zijn overigens belachelijk. Ik reis met mijn huidige partner (Duits) overal naartoe (Dubai/Koeweit/Turkije/Maleisië/Indonesië en nog nooit heeft ons iemand gevraagd: zijn jullie getrouwd of waarom hebben jullie 2 nationaliteiten te bewijzen dat we een kamer kunnen/mogen delen.
De ware reden waarom men als Nederlander geen ander nationaliteit mag aannemen … Wilders en vriendjes willen de nationaliteit niet toestaan voor mensen die van buiten komen Nederlander willen worden.
Ik heb mij sinds de jaren 1976 ingezet voor de dubbele nationaliteit. Volgens de nationaliteitswet von 2002 ingaande per 1 januari 2003 kon ik de Duitse nationaliteit aanvragen zonder de Nederlandse te verliezen , helaas is mijn vrouw op 7 juni 2002 bij een verkeersongeluk in Duitsland om het leven gekomen. En daarom was de mogelijkheid van de dubbele nationaliteit NLD/DLD weer weg, zonder enig toedoen van mijzelf.
De redenen voor het moeten/mogen hebben van één nationaliteit binnen een huwelijk en daarom de dubbele nationaliteit wel te toestaan zijn overigens belachelijk. Ik reis met mijn huidige partner (Duits) overal naartoe (Dubai/Koeweit/Turkije/Maleisië/Indonesië en nog nooit heeft ons iemand gevraagd: zijn jullie getrouwd of waarom hebben jullie 2 nationaliteiten te bewijzen dat we een kamer kunnen/mogen delen.
De ware reden waarom men als Nederlander geen ander nationaliteit mag aannemen … Wilders en vriendjes willen de nationaliteit niet toestaan voor mensen die van buiten komen Nederlander willen worden.