Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

ABNAMRO heeft aangekondigd de relatie met mij te beëindigen

TonHaas

Nieuwkomer
Land
Cuba
🇨🇺 Cuba
Goedendag,

Ik woon op Cuba en nu ontving ik een schrijven van de ABNAMRO dat ze mijn bankrekening gaan beeindigen omdat ik woonachtig ben op Cuba.

Heeft iemand tips tot wie ik mij kan richten om een klacht in te dienen?

vriendelijke groet,

ton haas

• Verdrietig
Waarderingen: Anuk
@PlatformFive of het @NIHB zou je hier misschien bij kunnen helpen.

Dit is precies waar ik bang voor ben, dat de ABN ineens mijn rekening wilt opheffen. Heb je de rekening nog wel gebruikt, gebruikte je nog wel jouw betaalpas etc?

@TonHaas da's balen! Ik kan je helaas niet helpen, alleen sterkte wensen met klagen en/of een andere bank regelen...

Hoi @TonHaas, hier precies hetzelfde gebeurd. Ik woon in Turkije en onze rekening is 2 jaar geleden al beëindigd. Echt ongelofelijk. Heb nu een rekening op mijn vader's naam geopend in Nederland, niet ideaal maar bij andere banken lukte het ook niet meer om een rekening te openen.

• Verdrietig
Banken sluiten rekeningen van velen Nederlanders in het buitenland. We hebben een petitie aangeboden in de Tweede Kamer hierover, samen met andere organisaties. Initiatiefnemer was HRIF Stichting Human Rights in Finance. Deze timmert nog steeds hard aan de weg hiervoor en heeft al veel voor elkaar gekregen. Banken kunnen helaas nog steeds rekeningen opzeggen. Maar geef niet op en ga met ze in gesprek en vraag ze wat precies hun zorgen zijn. Zie ook https://hrif.eu/2024/07/standaardbriefbankterug/.

Idem hier in Spanje , maar ergelijk genoeg ontvangen we nog steeds e-mails van die bank.

Banken sluiten rekeningen van velen Nederlanders in het buitenland. We hebben een petitie aangeboden in de Tweede Kamer hierover, samen met andere organisaties. Initiatiefnemer was HRIF Stichting Human Rights in Finance. Deze timmert nog steeds hard aan de weg hiervoor en heeft al veel voor elkaar gekregen. Banken kunnen helaas nog steeds rekeningen opzeggen. Maar geef niet op en ga met ze in gesprek en vraag ze wat precies hun zorgen zijn. Zie ook https://hrif.eu/2024/07/standaardbriefbankterug/.
Ja ik heb hier van gehoord, goed inititatief!!

In Spanje zelfs ook? Terwijl dat toch een 'veilig' EU-land zou moeten zijn. Ongelofelijk.
Ik had wat duidelijker moeten zijn. Slapende rekeningen worden afgestoten. Met veiligheid heeft het niet veel te maken. Eerder met gebruik van een rekening. Als je de rekening gebruikt voor je dagelijkse financiën zaken zal de bank die niet opheffen. Waarschijnlijk wel extra kosten in rekening brengen voor het versturen van afschriften naar het buitenland. Veelal gaat het digitaal die extra kosten snap
Ik ook niet. Het houden van een rekening kost geld ook voor de bank. Zonder transacties is de rekening een kostenpost voor de bank.

onze slapende rekeningen zijn gesloten. De rekening die ik beheerde voor mijn moeder daar moest ik extra kosten voor betalen totdat deze werd opgeheven door mij.

Ik had wat duidelijker moeten zijn. Slapende rekeningen worden afgestoten. Met veiligheid heeft het niet veel te maken. Eerder met gebruik van een rekening. Als je de rekening gebruikt voor je dagelijkse financiën zaken zal de bank die niet opheffen. Waarschijnlijk wel extra kosten in rekening brengen voor het versturen van afschriften naar het buitenland. Veelal gaat het digitaal die extra kosten snap
Ik ook niet. Het houden van een rekening kost geld ook voor de bank. Zonder transacties is de rekening een kostenpost voor de bank.

onze slapende rekeningen zijn gesloten. De rekening die ik beheerde voor mijn moeder daar moest ik extra kosten voor betalen totdat deze werd opgeheven door mij.
Wij doen ook alles digitaal.. geen papieren afschriften.. maar wij betalen er nog wel voor, waar dat voor is, geen idee misschien betalen we wel met z'n allen de ziggo van de ABN

Wij doen ook alles digitaal.. geen papieren afschriften.. maar wij betalen er nog wel voor, waar dat voor is, geen idee misschien betalen we wel met z'n allen de ziggo van de ABN
Logisch toch “je gebruikt de rekening”. Alleen als je papieren afschriften wil zijn dat extra voor verzending naar het buitenland. Snap ik best hier kost internationale post ook meer dan nationale.

Hoi @TonHaas, hier precies hetzelfde gebeurd. Ik woon in Turkije en onze rekening is 2 jaar geleden al beëindigd. Echt ongelofelijk. Heb nu een rekening op mijn vader's naam geopend in Nederland, niet ideaal maar bij andere banken lukte het ook niet meer om een rekening te openen.
Dan heb je waarschijnlijk een probleem als je vader komt te overlijden...

Ik heb de discussie gevolgd en ook eerder aan bijgedragen. maar ik vraag me nog steeds af waarom “men” eigenlijk een Nederlandse bankrekening wil als je in het buitenland woont, waarschijnlijk daar je geld verdient en je bankzaken doet? Maar help me begrijpen waarom het zo belangrijk is. Wellicht het zie ik iets over het hoofd?

Ik heb de discussie gevolgd en ook eerder aan bijgedragen. maar ik vraag me nog steeds af waarom “men” eigenlijk een Nederlandse bankrekening wil als je in het buitenland woont, waarschijnlijk daar je geld verdient en je bankzaken doet? Maar help me begrijpen waarom het zo belangrijk is. Wellicht het zie ik iets over het hoofd?
Ik denk dat het probleem meer ligt bij de valuta. Hier in Argentinië heb je de peso, en die is best onstabiel. Ondanks dat de peso nu iets mee waarde heeft, denk ik dat het uiteindelijk weer tegen zou vallen. Als de ABN mij zou verzoeken om het geld eraf te halen, en ik dit elders (Argentinië) zou moeten storten, daar zou ik écht heel erg van balen. Ik heb meerdere rekeningen, ik heb dus andere opties, maar ik begrijp dat men er niet heel blij van wordt als je je spaargeld ineens in een compleet andere valuta moet omzetten.

Als dit een stabiele valuta, zoals de Dollar is, en heb ik er geen probleem mee. Maar ik zou dit absoluut niet willen met de Argentijnse peso. Ik denk dat men zich daar voornamelijk druk om maakt. Ook het vertrouwen denk ik.

Het gaat bij mijzelf eigenlijk nog een stapje verder als UX Designer. Veel bank apps zien er niet goed uit, de ABN AMRO heeft een fijne gebruikerservaring (ze hebben hier ook een prijs voor mogen ontvangen), de Rabo heeft geen goede app. Revolut weer wel.

Hier in Argentinië is "Brubank" heel populair, deze app is heel fijn in gebruik. Het klinkt misschien stom, maar voor mij is ook de gebruikservaring bij een app belangrijk. De HSBC en Satander apps zijn écht vreselijk, terwijl dit grote banken zijn.

Als gepensioneerde Rabobanker ben ik natuurlijk teleurgesteld door je opmerking over de App. Hahahah. Dan te bedenken dan deze bank de eerste van Nederland was met een digitale service. Wet van de remmende voorsprong wellicht.

Natuurlijk de waarde van je spaargeld is belangrijk en het verlies ervan bij omrekening naar onstabielere valuta heel vervelend. Daar heb ik niet aan gedacht. Bij ons is het de Euro gebleven.

Overigens wij bankieren in Spanje de BBVA. Goede ervaringen mee en een gebruiksvriendelijke app.

@wwfreebos Wij wonen natuurlijk nog relatief dicht bij NL, en zijn daar (vanwege de kinderen) ook nog onregelmatig. Dan is het handig dat je zonder koersverlies gewoon met een NL'se bankkaart je boodschappen kunt betalen. Maar ja... inmiddels hebben we ook een WISE-rekening en dat zou wellicht ook voldoende zijn, om via die rekening in euro's te betalen.
Verder weet ik eigenlijk niet of je voor het laten uitbetalen van je NL'se AOW een NL'se bankrekening moet hebben... dat ga ik eens even uitzoeken.

Ik heb de discussie gelezen en wil graag mijn ervaring bijdragen: (voor het goede begrip, wij wonen in Portugal, Europa dus)
Wij gebruiken actief nog rekeningen bij de ING en ABNAMRO. Er zijn (nog) geen dreigementen dat de rekening wordt opgezegd. Wel zijn de kosten steeds maar aan t stijgen. Extra kosten omdat je in het buitenland woont, beperking aan het opnemen van contant geld.
Ik had een spaarrekening bij de Leaseplanbank, maar hier ben ik uitgeschopt omdat ik in het buitenland woon. En onlangs kreeg ik van Centraal Beheer ook de (zeer onvriendelijke) mail dat ze mijn rekening opzeggen.

Twee jaar geleden viel er een verzekering (oude dag reserve) bij de Nationale Nederlanden vrij, en die weigerden dat om te zetten in een lijfrente. Wederom met het argument dat ik in het buitenland woon. Er bleek maar 1 verzekeringsmaatschappij te vinden te zijn die deze service wel aan Nederlanders in het buitenland aanbied.

Allemaal gebruiken ze dezelfde argumenten: regels van de Nederlandse overheid, anti witwas regels, geen vergunning, buitenlandse rekeninghouders vragen meer werk.
Er vanuit gaande dat banken en verzekeringsmaatschappijen er uitsluitend zijn om geld te verdienen, kan ik dus alleen maar constateren dat het idd de Nederlandse overheid is die het hun (te) moeilijk maakt. En anderzijds natuurlijk de kartelafspraken binnen de financiële sector, maar dat valt buiten deze discussie.
.

• Leuk
Terug
Bovenaan