Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Bewijs van Leven (ABP)

wwfreebos

Deelnemer
Land
Spanje
🇪🇸 Spanje
Sinds kort krijg je in Spanje (op Gran Canaria dan) geen handtekening en stempel meer op het formulier waarmee je jaarlijks moet “bewijzen” dat je nog leeft. Er wordt “ondertekend” met een digitale handtekening. Hier zijn geen kosten aan verbonden.

Handig zou je zeggen, maar als in Nederland (lees bij het ABP) dit niet wordt geaccepteerd heb je een probleem dat alleen op te lossen is door naar een notaris te gaan die dan vervolgens €30 rekent.

Ik kan ook naar een consulaat gaan, maar de dichtstbijzijnde is op Tenerife. Dat kost me natuurlijk ook het nodige.

Als andere pensioenverstrekkers en het SVB vand de AOW deze digitale handtekening ook niet accepteren kan ik in de jaarlijkse begroting maar beter geld reserveren voor deze ongein.

Het is nu even betalen omdat ik anders de pensioenuitkering van het APB mis ga lopen. Voor de andere verstrekkers ga ik toch maar even vooraf informeren of ze de digitale ondertekening wel accepteren.

Het ABP kan een klacht en een rekening van €30 van mij verwachten.

Hebben andere Spaanse Jubilados ook problemen?

Laatst bewerkt:
Afgelopen januari vertelde de secretaris van de Juez de Paz (Vredesrechter) hier op La Gomera ons inderdaad dat hij onze uit Nederland afkomstige formulieren (in dit geval van het pensioenfonds van het bedrijf dat mijn ex-werkgever is) niet meer mocht ondertekenen en stempelen. In plaats daarvan verschafte hij ons toen een "internationaal formulier" in het Spaans met daarop ook een Franse tekst, met digitale handtekening, zonder stempels of handtekening. Dit is vervolgens door het pensioenfondsvan mijn ex-werkgever geaccepteerd.
Vorige week had ik wederom zo´n verklaring nodig voor de NL overheid voor mijn AOW uitkering en mijn echtgenote eveneens. Ditmaal kregen we tot onze verrassing allebei zo´n zelfde Spaans/Frans certificaat maar nu wél elk met een stempel en handtekening. We hebben dit inmiddels op 27 februari jl. ingestuurd naar de NL overheid en hierop (nog) geen reactie ontvangen.

Dank je wel voor hoe rectie Chris.

Je zou zeggen ook willekeur hier. Ene keer met en andere keer zonder stempel en handtekening.

Spaans Frans was ook een probleem voor APB ze wilde een Nederlands of Engels formulier…..

Ben hier en daar aan het informeren voor onze verklaringen die binnenkort in de brievenbus zullen liggen (Rabobank en SVB).

Heb geen zin om bij een notaris €30 per verklaring te betalen.

We wachten het maar even af.

Saludo cordial

Laatst bewerkt:
Ja ambtelijke zaken kunnen hier per eiland en per maand verschillen, denk ik, wwfreebos.
Wij merkten ook dat onze zoon, die op Gran Canaria woont, tegen andere ambtelijke regeltjes aanliep dan wij hier.

We leven in 2025. Ik kan me niet voorstellen dat het ABP/SVB dan een probleem met de EU talen Spaans en Frans kan hebben.
Hebben ze jou dit specifiek laten weten?

Wij hebben die ABP app bekeken maar die was in het gebruik zo gecompliceerd dat het in feite onwerkbaar was.

Mijn echtgenote kwam tot die conclusie. Als zij straks thuiskomt zal ik haar vragen dit verder toe te lichten.

In aansluiting op de reactie van Chris, wij kregen het verzoek van de svb (die het dan overigens kortsluit met de abp waar ik een pensioen van heb). Ik heb bekeken wat ik moest doen en het vervolgens niet eens geprobeerd maar dat betekent niet dat mensen die handig zijn met hun telefoon het ook lastig zullen vinden. Ik ben niet zo handig en vond een bezoekje aan de secretaris van de vredesrechter wel zo eenvoudig.

Ja ambtelijke zaken kunnen hier per eiland en per maand verschillen, denk ik, wwfreebos.
Wij merkten ook dat onze zoon, die op Gran Canaria woont, tegen andere ambtelijke regeltjes aanliep dan wij hier.

We leven in 2025. Ik kan me niet voorstellen dat het ABP/SVB dan een probleem met de EU talen Spaans en Frans kan hebben.
Is de ABP app misschien een oplossing: https://www.abp.nl/pensioen-bij-abp/speciaal-voor/gepensioneerden/digitaal-bewijs-van-in-leven-zijn.
De SVB heeft tegenwoordig ook een App, helaas werkt men niet samen en ontwikkelen ze allemaal een andere App!

Ja, er stond een regel met deze strekking in de brief.

Is de ABP app misschien een oplossing: https://www.abp.nl/pensioen-bij-abp/speciaal-voor/gepensioneerden/digitaal-bewijs-van-in-leven-zijn.
De SVB heeft tegenwoordig ook een App, helaas werkt men niet samen en ontwikkelen ze allemaal een andere App!
Het probleem is niet het versturen van het bewijs, maar het onderteken van het bewijs digitaal of fysiek. De ondertekening door een ambtenaar.

En ik ben het met Chris eens dat de de app dusdanig ingewikkeld is dat een enveloppe schrijven en een postzegel kopen minder stressvol is.

Vervolg op eerdere berichten levensbewijs ABP.

Nadat ik mijn ongenoegen had geuit kreeg ik een link naar de app ReadID ready.

Deze app is te verkrijgen in de App Store voor Apple gebruikers. Wellicht ook voor Android toestellen beschikbaar maar dat moet je zelf even checken.

Met de App was het binnen enkele seconden was het gepiept. Met je paspoort of ID met zogenaamde NFC chip wordt dmv het scannen van de QR code in de ABP brief en gezichtsherkenning je levende status bevestigd. Je wordt door het proces geleid en met goed te lezen is het zo gedaan.

Binnen enkele dagen bevestiging via “mijn ABP” dat ik weer een jaar pensioen krijg. De brief zal nog wel onderweg zijn.

De klachtenafdeling belde mij later in de week ook nog. Ik heb hen dringend aangeraden beter te communiceren over het gebruik van de QR code in hun brief. Met de fotoapp op je telefoon de QR code scannen werkt niet. Je moet de bovengenoemde app op de telefoon hebben en daarmee scannen.

Misschien bekend bij anderen, maar voor mij een hele opluchting dat het insturen van het bewijs van leven nu ook “digitaal” kan.
Laten we hopen dat andere fondsen het ons ook zo makkelijk maken.

Groeten vanaf Gran Canaria, Werner

Laatst bewerkt:
Dank je wel voor hoe rectie Chris.

Je zou zeggen ook willekeur hier. Ene keer met en andere keer zonder stempel en handtekening.

Spaans Frans was ook een probleem voor APB ze wilde een Nederlands of Engels formulier…..

Ben hier en daar aan het informeren voor onze verklaringen die binnenkort in de brievenbus zullen liggen (Rabobank en SVB).

Heb geen zin om bij een notaris €30 per verklaring te betalen.

We wachten het maar even af.

Saludo cordial
Vervolg ABP en bewijs van leven.

Vandaag wederom een telefoontje van het ABP. Dit maal met de mededeling dat het eerste door mij ingezonden bewijs van leven van de burgerlijke stand (Registro Civil)) zonder stempel en handtekingen, in Spaans en Frans, waar het allemaal mee begon NIET GEWEIGERD had mogen worden.

Dus met stress, veel email en telefoonverkeer, app gebruik, notaris bezoek en €30 euro lichter heb ik drie keer aangetoond dat ik nog in leven ben.

Terug
Bovenaan