Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Hallo, ik ben Walter Nijboer en woon sinds 2011 in de Filipijnen samen met mijn gezin

FamilieNijboer

Nieuwkomer
Land
Filipijnen
🇵🇭 Filipijnen
Op dit moment heb ik een probleem met mijn levens verzekering bij de ASR( voorheen AEGON)
In 1999 heb ik een levensverzekering afgesloten en eindigt op 1-April 2026.
Nu zegt ASR dat ze niet kunnen uitbetalen omdat ik in de Filipinen woon ofwel in het BUITENLAND.
Dit staat nergens beschreven in de polis.
Pure diefstal

Zijn er mensen die deze ervaring ook hebben en kunnen mij advies geven hoe te handelen

Op dit moment heb ik een probleem met mijn levens verzekering bij de ASR( voorheen AEGON)
In 1999 heb ik een levensverzekering afgesloten en eindigt op 1-April 2026.
Nu zegt ASR dat ze niet kunnen uitbetalen omdat ik in de Filipinen woon ofwel in het BUITENLAND.
Dit staat nergens beschreven in de polis.
Pure diefstal

Zijn er mensen die deze ervaring ook hebben en kunnen mij advies geven hoe te handelen

Grok zegt:

"Invloed van emigratie op je levensverzekering in NederlandEmigratie kan aanzienlijke gevolgen hebben voor je levensverzekering in Nederland, maar dit hangt sterk af van het type verzekering: een overlijdensrisicoverzekering (ORV) (pure risicoverzekering bij overlijden) of een levensverzekering met spaar- of lijfrentecomponent (zoals een annuity voor pensioenopbouw). Hieronder leg ik de belangrijkste invloeden uit, gebaseerd op gangbare regels en voorwaarden van verzekeraars en de Belastingdienst. Het is altijd raadzaam om je specifieke polisvoorwaarden te controleren en je verzekeraar te raadplegen vóór emigratie.
1. Overlijdensrisicoverzekering (ORV)Dit is een verzekering die uitkeert bij overlijden, vaak gekoppeld aan een hypotheek of nabestaandenvoorziening.Bestaande polis behouden?
In principe mag je de verzekering laten doorlopen zolang je de premie blijft betalen, maar je moet emigratie direct melden bij de verzekeraar. De meeste verzekeraars staan dit toe, vooral bij emigratie binnen Europa (bijv. naar Duitsland of België). Echter, sommige verzekeraars zetten de polis stop als het land als te risicovol wordt beschouwd, zoals conflictgebieden, landen met slechte gezondheidszorg of hoge natuurrampenrisico's. In zulke gevallen kan de premie ook stijgen door een hogere risicoclassificatie. Bij tijdelijk verblijf (korter dan 3 maanden) geldt de dekking meestal volledig, tenzij je bewust risico's opzoekt (bijv. extreme sporten).
Nieuwe polis afsluiten?
Als je al in het buitenland woont, kun je geen nieuwe ORV in Nederland afsluiten. Verzekeraars wijzen dit af vanwege hogere risico's en gebrek aan vergunning voor grensoverschrijdende dienstverlening. Sluit in dat geval een lokale verzekering af in je nieuwe land. Als je partner al abroad woont, kun je hem/haar niet toevoegen aan een Nederlandse polis.
Uitkering bij overlijden?
De dekking geldt wereldwijd, maar nabestaanden moeten mogelijk extra documenten aanleveren (bijv. overlijdensakte of artsenverklaring), wat in het buitenland langer kan duren. Fiscale aspecten, zoals erfbelasting in het nieuwe land, kunnen de netto-uitkering beïnvloeden.
Tips: Controleer je polisvoorwaarden op 'woonlandclausules'.
Als nabestaanden in Nederland blijven (bijv. met een hypotheek), is behoud vaak zinvol; anders overweeg opzeggen en lokaal herverzekeren.
Raadpleeg een adviseur voor aanpassingen aan je financiële planning en testament.

2. Levensverzekering met spaar- of lijfrentecomponentDit betreft verzekeringen met een opbouwfase (sparen voor later) en uitkeringsfase, vaak fiscaal voordelig (lijfrente).Fiscale gevolgen:
Bij emigratie legt de Belastingdienst een conserverende aanslag op over het eerder genoten fiscale voordeel (bijv. aftrekbare premies). Dit is een aanslag die je niet meteen betaalt, maar die activeert als je de Nederlandse regels niet 10 jaar naleeft. Bij vroegtijdige afkoop (bijv. omdat de verzekeraar geen dekking meer biedt) volgt een 20% revisierente (boete), waardoor je in één keer met hogere belasting moet afrekenen.
Doorgaan van de verzekering?
Als de Nederlandse verzekeraar een vergunning heeft voor je nieuwe woonland, kan de uitkering doorgaan (sinds versoepelingen in 2018 en 2022). Anders kan de verzekeraar de polis afkopen, met bovengenoemde boete. Je kunt het kapitaal overdragen naar een andere verzekeraar (Nederlands of buitenlands) via een driepartijenovereenkomst, mits dit voor de expiratiedatum gebeurt. Belasting op uitkeringen blijft vaak in Nederland, tenzij je een verklaring aanvraagt voor heffing in het nieuwe land (afhankelijk van belastingverdragen).
Tips: Informeer de Belastingdienst en je verzekeraar ruim op tijd.
Check of je nieuwe land dubbele belasting voorkomt via verdragen.
Voor banksparen: Zorg voor een Nederlands IBAN als je in een 'veilig' land woont.

Algemene aandachtspuntenPremiebetaling: Zorg dat je betaalt via een Nederlands rekeningnummer om complicaties te voorkomen.
Volksverzekeringen: Emigratie stopt je AOW-opbouw (2% korting per jaar), maar dit raakt indirect levensverzekeringen met pensioenlink.
Advies: Neem contact op met je verzekeraar, een financieel adviseur of de Belastingdienst Buitenland. Organisaties zoals Independer of DELA bieden specifieke emigratiehulp.

Emigratie vereist altijd maatwerk – de exacte impact hangt af van je polis, land en persoonlijke situatie."

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Zelf heb ik hier geen ervaring mee want onze levensverzekeringshypotheek keerde uit kort nadat wij geëmigreerd waren.

Terug
Bovenaan