Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Oproep Oproep deel je ervaring wat betreft paspoort vernieuwing in het buitenland

NIHB

Nieuwkomer
Forum Partner
Land
Nederland
Categorie
Paspoortaanvragen
Nederlanders in het buitenland graag jullie aandacht! Stichting GOED, belangenorganisatie, roept je op om jouw ervaringen te delen over het vernieuwen van je paspoort vanuit het buitenland. We horen vaak dat het proces niet goed verloopt, maar om echt verandering te kunnen bewerkstelligen, hebben we jouw specifieke verhaal nodig. Hoelang duurde het bijvoorbeeld om een afspraak te maken (hoeveel weken)? Wat ging er precies mis? Liep je tegen problemen aan met het afsprakensysteem? Of moest je extreem lang wachten na de aanvraag om het paspoort te ontvangen. Wat was de ervaring met de ambassade of Nederland Wereldwijd? Elke gedetailleerde ervaring helpt ons om een krachtig signaal af te geven aan de overheid en de politiek.

Neem even de tijd om jouw verhaal met ons te delen. Samen kunnen we werken aan verbeteringen!

Link naar het meldpunt: https://www.stichtinggoed.nl/centraal-klachten-en-feedback-meldpunt/

Laatst bewerkt door een moderator:
Een kennis heeft hier onlangs problemen mee gehad, ik heb hem dit doorgestuurd

Ik vind het absurd dat voor een groot land als Indonesie maar 1 plaats wordt genoemd (Jakarta) waar je je voor paspoort vernieuwingen kan aanmelden !
Voorheen had je in Surabaya (Oost Java) en Bali ook Consulaten waar je dit kon doen.
Waarom is dit terug geschroefd ? En vertel me niet dat dit uit kosten overwegingen gebeurt terwijl we honderden miljoenen uitgeven aan oorlogsteun in vreemde landen !!!

Paspoort vernieuwen in Denemarken, zelden zulke horken meegemaakt. Arrogant daar achter het glas van de balie. Vooral niet te veel doen en zeker de Nederlander niet op hun gemak stellen, Gevraagd om het paspoort thuis gestuurd te krijgen, kost een vermogen. Krijg ik een bericht dat het bezorgt wordt, de post staat voor de deur, en gaat er dan als een gek vandoor, met een sms op mijn telefoon dat het adres niet klopt.
Getrac ht contact te krijgen met de ambassade, krijg je Nederland Wereldwijd, een of andere ambtenaar die moeite heeft het tempo bij te houden en na veel aandringen krijg je een e-mail adres van de ambassade.
Gemail. Krijg ik een bericht terug, (ach kijk daar zijn ze wel, u heeft een verkeerd adres opgegeven) een grotere omzin konden ze niet bedenken, en toen ze kwamen dat ik het moest ophalen ben ik bijna ontploft van kwaadheid, en nogmaals een mail gezonden dat ik de door ons geschreven enveloppe wilde zien. Konden ze niet want ik kreeg een foto van een getypte enveloppe te zien met een verkeerd adrres. Geeist dat ik mijn paspport direct uitgeleverd zou krijgen resulteerde uiteindelijk dat ik zwaar beledigd ben via de e-mail, maar toch de passen heb ontvangen, samen met de verkeerde enveloppe waarop duidelijk onder het etiket het goede adres te zien was. Nogmaals gamaild, geen antwoord, dus een aangetekende brief naar de ambassadeur die het simpelweg vertikt om fatsoenlijk antwoord te geven.
HOEZO omhooggevallen arrogant stelletje overbetaalde H.....s, ofwel ze noemen ze ook ambtenaren die mislukt zijn.

Op maandag heb ik mijn paspoort verlengd en een eerste paspoort aangevraagd voor mijn zoon bij het consulaat-generaal in Atlanta. Het proces verliep opmerkelijk soepel, mede dankzij mijn grondige voorbereiding en de overdaad aan documenten die ik, inclusief kopieën, had meegenomen (men kopieert in principe geen documenten voor de aanvrager).

Tijdens de aanvraag wees de beleefde medewerker van het consulaat erop dat de Amerikaanse geboorteakte van mijn zoon, die enkel de staat en niet de geboorteplaats vermeldde, mogelijk een complicatie kon vormen. Zij gaf aan dat dit probleem reeds meerdere malen aan Den Haag is voorgelegd, maar dat daar tot op heden niets mee gedaan is.

Om dit probleem snel op te lossen, hebben we een familielid ingeschakeld om een uitgebreide versie van de geboorteakte op te halen. We konden vervolgens een scan van dit document naar het consulaat e-mailen. De medewerker bevestigde ontvangst van dit document per email. Daarnaast hebben we zelfgeadresseerde enveloppen achtergelaten, zodat de paspoorten veilig naar ons thuisadres kunnen worden verzonden. Tot dusverre is alles goed verlopen, en nu is het wachten op de paspoorten.

Laatst bewerkt:
Beste NIHB,

Volgend jaar mogen we afreizen naar Madrid voor het vernieuwen van ons paspoort en ID kaart. Je hoort en leest zoveel informatie en reacties op dit gebeuren dat ik me alvast aan het inlezen ben.

Ik moet zeggen dat de informatie en proces op zich duidelijk is, maar één ding daar kreeg ik de vinger niet achter. Hoe krijg in het nieuwe paspoort en ID kaart in bezit? Ik lees nergens dat het wordt opgestuurd op de website van de overheid. Een vraag via die site daarover is nooit beantwoord . Inmiddels lees ik elders dat paspoorten worden toegestuurd, maar ID kaarten niet? Klopt dat?

Mijn ervaring tot nu toe is dat je het zelf moet uitvogelen, er geen reactie op vragen komt en dat de informatie op de website wellicht nog beter kan. We gaan het proces in november/december opstarten om dan in maart/april af te reizen naar Madrid. Eerst maar een afspraak maken. Als we een afspraak hebben dan de rest zoals vliegtuig en hotel boeken. Moet zeggen dat ik met enige gespannenheid er naar toe leef.

Een ander punt zijn de kosten. Daar schrok ik van. Ik snap het dat er handelings- en verzendkosten bij komen. Maar als je vier documenten aanvraagt, voor mijn partner en mijzelf, dan loopt op. Gezinskorting bestaat niet denk ik?

De reiskosten naar en verblijfskosten in Madrid neem ik maar voor lief en we maken er maar een stedentripje van.

Werner

PS1 We wonen op de Canarische eilanden en zijn gelukkig resident en krijgen daardoor 75 % korting op de vluchten naar het vaste land van Spanje. Nog te jong voor een afspraak als het consulaire team afreist naar de eilanden. Daar moet je inmiddels 70 voor zijn.

PS2 We hebben op aanraden van een ambtenaar van onze voormalige gemeente zowel een paspoort als ID kaart vernieuwd voor vertrek uit Nederland. Alle vier met dezelfde einddatum. Dat is naar nu blijkt erg handig ivm de vervanging.
Ook de dubbele kosten waard geweest, want een van de ID kaarten is beschadigd en niet meer bruikbaar. Heb toch nog steeds een document en hoef niet op stel en sprong de kaart te vervangen. Kan allemaal weer ter gelijker tijd gelukkig.

Laatst bewerkt:
Dank voor al deze informatie, Werner.
Wij wonen ook op de Canarische eilanden maar zijn boven de 70 dus zullen wij een beroep doen op het reizende consulaire team. Maar we zijn wel benieuwd naar jouw ervaringen. Ik vind het eigenlijk totaal idioot dat je in deze moderne tijd nog helemaal naar Madrid moet reizen en enorme kosten moet maken voor de verlenging. De afstand Tenerife - Madrid is nota bene ca. 300 km groter dan de afstand Madrid - Amsterdam! Wel fijn dat we toevallig, dankzij de Canarische regering, die 75% korting hebben voor reizen binnen Spanje.
Wij hebben tot nu toe de verlengingen in Den Haag geregeld als we daar toch moesten zijn. Maar we komen nu veel minder vaak in Nederland dus we hopen op dat reizende consulaat.

Ik woon al jaren in München. Vroeger kon je een nieuw paspoort aanvragen bij het consulaat hier. Dat is dan afschaft en we moeten nu naar Berlijn. Omdat de tijden van de ambassade voor een afspraak vroeg zijn, moet je een dag van te voren aan reizen, dan je 10 minuten afspraak doen en weer naar huis reizen. Om de reiskosten te besparen, heb ik 9 jaar geleden besloten zowel pas als ID tegelijkertijd aan te vragen en beide toe te laten sturen. Bij het checken voor verlenging, heb ik gezien dat de ambassade ID's voor mensen met een BSN niet meer verstuurd. Die moet je dus ophalen en daarmee nu wel twee keer heen en weer reizen. Overigens word het paspoort (waar ook het BSN nummer in staat) nog wel toegestuurd. Waarom daarom deze verandering is mij totaal onduidelijk en onbegrijpelijk. Ik heb hierover een vraag gesteld bij buitenlandse zaken en kreeg volgend antwoord: 'Indien een een BSN heeft is het helaas niet mogelijk om uw ID kaart op te laten sturen." Ja, dat had ik al begrepen maar is niet een echt antwoord. Overigens, bij de Weense ambassade staat nog steeds dat de ID kaart in sommige gevallen toegestuurd kan worden, dat moet men bij de aanvraag bespreken. Ik hoop dat deze (onzinnige) regeling zo snel mogelijk teruggedraaid wordt en alles weer gewoon, net als vroeger, naar huis gestuurd kan worden.

Ik woon al jaren in München. Vroeger kon je een nieuw paspoort aanvragen bij het consulaat hier. Dat is dan afschaft en we moeten nu naar Berlijn. Omdat de tijden van de ambassade voor een afspraak vroeg zijn, moet je een dag van te voren aan reizen, dan je 10 minuten afspraak doen en weer naar huis reizen. Om de reiskosten te besparen, heb ik 9 jaar geleden besloten zowel pas als ID tegelijkertijd aan te vragen en beide toe te laten sturen. Bij het checken voor verlenging, heb ik gezien dat de ambassade ID's voor mensen met een BSN niet meer verstuurd. Die moet je dus ophalen en daarmee nu wel twee keer heen en weer reizen. Overigens word het paspoort (waar ook het BSN nummer in staat) nog wel toegestuurd. Waarom daarom deze verandering is mij totaal onduidelijk en onbegrijpelijk. Ik heb hierover een vraag gesteld bij buitenlandse zaken en kreeg volgend antwoord: 'Indien een een BSN heeft is het helaas niet mogelijk om uw ID kaart op te laten sturen." Ja, dat had ik al begrepen maar is niet een echt antwoord. Overigens, bij de Weense ambassade staat nog steeds dat de ID kaart in sommige gevallen toegestuurd kan worden, dat moet men bij de aanvraag bespreken. Ik hoop dat deze (onzinnige) regeling zo snel mogelijk teruggedraaid wordt en alles weer gewoon, net als vroeger, naar huis gestuurd kan worden.
HePi, dan zal ik eerst maar eens informeren of de Ambasade in Madrid ID kaarten verstuurd naar de Canarische Eilanden. Om nu twee keer op en neer te gaan lijkt een beetje teveel van het goede. Het kan op één dag, op en neer, maar toch.

HePi, dan zal ik eerst maar eens informeren of de Ambasade in Madrid ID kaarten verstuurd naar de Canarische Eilanden. Om nu twee keer op en neer te gaan lijkt een beetje teveel van het goede. Het kan op één dag, op en neer, maar toch.
Heb via een WhatsApp aan Buitenlandsezaken de vraag gesteld……en ja de paspoorten en ID kaarten worden opgestuurd. Check op website van Buitenlandsezaken bevestigd dit. Je moet alleen duidelijk bij de afspraak in Madrid aangeven dat ze toegezonden moeten worden. Achteraf kan dit niet meer.

Buitenlandse taken heeft mij bevestigd dat de paspoorten wel verstuurd worden, de ID niet als je een BSN hebt. Onder https://www.nederlandwereldwijd.nl/paspoort-id-kaart/buitenland/paspoort-duitsland staat volgend:

ID-kaart​

Vraagt u uw ID-kaart aan bij de ambassade in Berlijn? En woont u niet in de directe omgeving van Berlijn? En heeft u geen burgerservicenummer (BSN)? Dan kunnen we uw ID-kaart opsturen per UPS koerier. U betaalt zelf voor de verzendkosten. De verzending is op eigen risico. Vul de Toestemmingsverklaring versturen (reis)documenten in. Neem de verklaring mee naar de afspraak.

Heeft u wel een burgerservicenummer (BSN) dan moet u de nieuwe ID-kaart altijd komen ophalen.

Buitenlandse Zaken bevestigde bovenstaand per email echter heb ik het gevoel dat het nit In elk land geldt. Maar dat heeft BZ er niet bijgezegd. Voor ons betekend dat nog steeds twee keer reizen met twee overnachtingen!

Nog even, naar aanleiding van de reaction, heb ik de verschillende landed eens nagekeken en het probleem met ID opsturen enkel bij de ambassade in Berlijn is. De rest schijnt nog wel op te sturen. Waarom deze onzinnige regeling weet niemand. NederlandWerelwijd is nog eager dan erg. Daar heeft niemand zin zich ermee bezig ye houden!!

Terug
Bovenaan