Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Tweede Kerstdag

PeterM

Deelnemer
Sportcoach
Land
Brazilië
🌎 Wereldwijd
Ieder jaar heb ik dezelfde discussie met mijn vriendin over tweede kerstdag. Hier in Brazilië hebben wij geen tweede kerstdag zoals in Nederland, maar toch wil ik de "traditie" behouden door naar een leuk restaurant te gaan op tweede kerstdag. Met mijn vriendin en met vrienden komt dan altijd weer hetzelfde thema naar boven, waarom Nederland een tweede kerstdag heeft. Ik leg het vaak kort uit maar ik ben benieuwd of er ook andere nederlanders zijn hier die iets speciaals doen met de "niet-bestaande-maar-toch-Nederlandse" Tweede kerstdag in het land waar ze wonen!

Feliz Natal!

Grappig, ik dacht hier toevallig vandaag nog aan. Ik leg dit weleens aan de Argentijnen uit maar niemand snapt het helemaal. Ik heb er ook nooit echt zin in om het uit te leggen. Ik vier mijn Argentijnse tweede kerstdag gewoon alleen, ik zit op dit moment van typen in een Italiaans restaurant. Veel kerstversiering. Bekijk bijlage IMG_0185.jpeg

Ze spelen “Ghostbusters” op de achtergrond af.. interesante keuze van muziek voor een Italiaans restaurant haha

Hier op de Canarische eilanden bestaat tweede Kerstdag niet. Maar we zijn wel lekker uit eten gegaan.

Volgens GROK zit het zó:

In several countries, the day following Christmas Day, known as Boxing Day or the Second Day of Christmas, is celebrated. Here are some of these countries:

United Kingdom: Known as Boxing Day, it's a public holiday where many engage in shopping for post-Christmas sales or participate in sporting events like fox hunting or soccer matches.

Australia: Boxing Day is also observed here, with similar traditions to the UK including shopping and cricket matches like the Boxing Day Test.

Canada: Celebrated as Boxing Day, it's known for massive sales in retail, similar to Black Friday in the U.S.

New Zealand: Here, Boxing Day is a public holiday, and like in other countries, it's associated with shopping and sports.

South Africa: Boxing Day is another public holiday, with a focus on sports, particularly cricket, and shopping.

Ireland: Referred to as St. Stephen's Day, it includes traditions like the Wren Day, where people parade with a fake wren.

Italy: Known as Santo Stefano, it's a public holiday where families often continue celebrations from Christmas Day.

Poland: The second day of Christmas, referred to as the Second Day of Christmas, involves more family gatherings and feasts.

Germany: Called Zweiter Weihnachtsfeiertag, it's another day of holiday with many shops closed and families enjoying each other's company.

Netherlands: They celebrate a "Second Day of Christmas" where people often visit family or friends, similar to the first day.

Moldova: Uniquely, Moldova celebrates Christmas twice, with public holidays on both December 25 and January 7 (Julian calendar Christmas).

Kosovo: Also celebrates Christmas on both December 25 and January 7, catering to different Christian denominations.

These celebrations can vary in name and specific traditions, but the common thread is extending the festive period into an additional day.

Dat we wel of geen tweede kerstdag of Boxing Day hebben is een interessante vraag, maar de oorsprong is nog interessanter.

Ooit waren er 12 zogenaamde “kerstdagen” (in 325 ingesteld), de hele periode van 21/12 tot en met 6/1. Al snel werden het er vier (in 813), toen drie totdat er twee overbleven.

Eerste Kerstdag om de geboorte van Jezus te vieren en Tweede Kerstdag…ja, waar was die eigenlijk nog voor? Officieel wordt op 26 december de martelaar Sint Stefanus herdacht. In Ierland heet het dan ook St. Stephensday. In Engeland spreken ze van Boxing Day. Daar zou 26 december een feestdag zijn om de werknemers die op 25 december moesten werken een dag vrijaf te geven. Zij kregen dan vaak een doos, box in het Engels, met cadeautjes mee, vandaar de naam.
Sinds 1964 is 2de kerstdag het een officiele feestdag in Nederland.

Wij vieren op die dag niets. Geen gebruik op de Canarische eilanden. We pakken het gewone leven weer op tot 6 januari. Dat wordt groots gevierd hier. Een beetje als Sinterklaas met kadootjes en familiebezoek.

Hier in Canada hebben we Boxing day. Het is eigenlijk een gewone dag, want alles is gewoon open.
Wij vieren niet echt kerst. We doen geen cadeautjes of zo. Ik bak wel een kerstbrood en haal wat lekkere hapjes. En zoals we veel al in NL deden, gourmetten we soms. Maar het is niet zo gezellig, omdat we maar met zijn tweetjes zijn.
Hier is Kerst echt een familie gebeuren en die hebben we niet hier in Canada. En dit jaar is mijn man op de 24e geopereerd en mocht hij de 25e naar huis. Het ziekenhuis is 2 uur rijden bij ons vandaan. Thuis gekomen is hij meteen naar bed gegaan. Dus geen kerstfeest. 😁
Oud en nieuw wordt hier niet echt gevierd. Daarom liggen wij meestal voor 12e al in bed.
Voor ons zijn de feestdagen eigenlijk net als een gewone zondag.

Terug
Bovenaan