Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Vernieuwen van paspoorten in het Buitenland - Huidige stand van zaken

Carlo

Beheerder
Forum Staff
Land
Argentinië
🌎 Wereldwijd
Nieuwsbericht van onze partner @StichtingGOED
Bron: https://www.stichtinggoed.nl


Het vernieuwen van een paspoort in het buitenland blijft voor veel Nederlanders een frustrerend proces. Wachttijden, beperkte toegankelijkheid, hoge kosten en gebrekkige communicatie zorgen voor problemen. We krijgen nog steeds veel meldingen via ons meldpunt op de website binnen, hoewel er uiteraard ook positieve meldingen binnen zijn gekomen, concentreren we ons in eerste instantie op de aspecten in de consulaire dienstverlening die verbetering behoeven. Hieronder een samenvatting van de meldingen, die zijn binnengekomen, nog eens op een rij gezet.

Lange wachttijden en een gebrekkig afsprakenproces

Een van de meest gehoorde klachten is de lange wachttijd voor het maken van een afspraak. Er zijn veel berichten van Nederlanders die weken of soms zelfs maanden proberen online een afspraak te maken. Het digitale afsprakensysteem werkt vaak niet naar behoren: afspraken zitten binnen enkele seconden vol of het systeem faalt volledig. In Italië is het bijna onmogelijk op het moment om een afspraak te krijgen, waardoor Nederlanders noodgedwongen naar Nederland afreizen om het paspoort te vernieuwen. Ook het feit dat afspraken slechts een paar maanden vooruit gepland kunnen worden, maakt het moeilijk om reizen en werkverplichtingen te organiseren. Deze beperkingen treffen gezinnen extra hard. Bovendien heeft het nieuwe paspoortmodel de situatie geen goed gedaan. Het lijkt erop dat de wachttijd na aanvraag in de meeste landen nu binnen de 8 weken gerealiseerd wordt. Echter zijn er nog steeds landen waar de wachttijd tussen de 8 en 12 weken ligt.

Foutmelding_afspraak.jpg

Afsprakensysteem New York

Grote reisafstanden en beperkte toegankelijkheid

Naast de wachttijden vormen ook de reisafstanden, ondanks de inzet van pop-up ambassades en VFS Global, nog steeds een obstakel. Veel Nederlanders, vooral ouderen en mensen met een medische beperking, moeten honderden kilometers reizen naar de dichtstbijzijnde ambassade of consulaire post. De sluiting van kleinere posten vergroot deze druk verder, terwijl informatie over alternatieve mogelijkheden in buurlanden vaak ontbreekt. Dit maakt de situatie extra belastend voor mensen die minder mobiel zijn.

Hogere kosten en bijkomende uitgaven

Nederlanders in het buitenland betalen niet alleen meer voor hun paspoort, maar worden ook geconfronteerd met aanzienlijke extra kosten voor reizen en verblijf. Dit geldt zeker voor gezinnen of mensen die een lange afstand moeten afleggen. Daarnaast is er veel frustratie over pasfoto’s die ondanks aanbevelingen van de ambassade met regelmaat worden afgekeurd. Dit leidt tot onnodige extra kosten en tijdverlies.

Informatievoorziening kan beter

Men ervaart een gebrek aan duidelijke informatie vanuit ambassades en Nederland Wereldwijd. Reacties op vragen laten op zich wachten of men krijgt een nietszeggend antwoord “blijven proberen” als men al weken geen afspraak kan maken. Het zogenaamde “trackingsysteem” voor paspoortaanvragen is in de praktijk weinig meer dan een simpele melding wanneer het paspoort klaar is. Van echte tracking is dus geen sprake. Dit vergroot de onzekerheid bij aanvragers, omdat men geen informatie krijgt over de stand van zaken. Daarnaast hebben meerdere mensen ervaren dat de e-mail met de mededeling dat het paspoort klaarligt, niet wordt ontvangen. Hierdoor wachten mensen onnodig langer op hun paspoort.
Een veelgehoorde klacht is ook dat men niet actief geïnformeerd wordt over praktische oplossingen, zoals de mogelijkheid om het oude paspoort te behouden (tot nieuwe klaar is) of het feit dat een ID-kaart niet opgestuurd kan worden.

Aanbevelingen voor verbetering

Om deze problemen aan te pakken, zijn er verschillende verbeteringen noodzakelijk. Allereerst moet het afsprakensysteem drastisch worden verbeterd. Een gebruiksvriendelijk digitaal systeem dat prioriteit geeft aan kwetsbare groepen en waarmee afspraken verder vooruit gepland kunnen worden, is essentieel. Daarnaast moet het systeem betrouwbaarder worden, zodat gebruikers direct een afspraak kunnen inplannen. Een uitbreiding van mobiele consulaire diensten is zeer wenselijk. Extra pop-up locaties of mobiele consulaten in landen met een hoge vraag, zoals Spanje, Frankrijk, Italië en Australië, zouden de druk op ambassades verlichten en reizen voor veel Nederlanders verkorten. Honorair consuls kunnen een grotere rol spelen door hen opnieuw uit te rusten met apparatuur om biometrische gegevens af te nemen. Zie de motie die recentelijk is ingediend tijdens het begrotingsdebat.
Ook digitalisering kan een grote stap vooruit zijn. Het onderzoeken van mogelijkheden om paspoorten digitaal of per post te verlengen, zoals dat in andere landen al kan, zou veel tijd en kosten besparen. Verder moet de communicatie worden verbeterd door sneller te reageren op vragen en beter inzicht te bieden in de status van paspoortaanvragen. Mensen moeten ook actief geïnformeerd worden over praktische zaken, zoals het behoud van het oude paspoort. Tot slot kan een eenvoudige maatregel zoals het aanbieden van een pasfoto faciliteit bij ambassades veel frustratie wegnemen. Ter plaatse kunnen foto’s direct worden gecontroleerd en aangepast, wat tijd en extra kosten voorkomt.

Onze rol als belangenorganisatie

Als belangenorganisatie zullen we met deze verzamelde informatie lobbyen bij politiek Den Haag en de overheid. De problemen die Nederlanders in het buitenland ondervinden bij het vernieuwen van hun paspoort vragen om structurele oplossingen. Tegelijkertijd zien we een nieuwe uitdaging ontstaan door de aangekondigde bezuinigingen op het postennetwerk. Deze bezuinigingen zullen de bestaande problemen waarschijnlijk verergeren, met aanhoudende wachttijden en beperkte toegankelijkheid als gevolg. Wij zullen erop aan blijven dringen dat het belang van de Nederlandse gemeenschap in het buitenland niet uit het oog wordt verloren en dat er investeringen worden gedaan in efficiëntere en beter toegankelijke consulaire diensten.
 
ben al maanden bezig afspraak temaken in Toronto voor een paspoort nog steeds niet gelukt
 
Mazzel dat ik in Edinburgh woon en voor mijn paspoort aanvraag naar het kantoor van VFS kon. Had een afspraak om 11.30 en werd 5 kwartier later geholpen. Nu 4 weken wachten en dan zou het klaar moeten zijn. Viel wel achterover van de prijs ik moest 160 GBP aftikken. Is dat op Schiphol goedkoper?
 
Nadat ik mijn paspoort aanvraag had ingediend, kreeg ik een E-mail waarin ik extra documentatie moest inleveren i.v.m. mijn dubbele nationaliteit (Egypte) sinds vele jaren. Indien ik dit niet tijdig zou doen, dan zou mijn paspoortaanvraag ad. € 180 vervallen en ik mijn Nederlandse nationaliteit kwijtraken. Ik heb voorheen met de dubbele nationaliteit, altijd probleemloos mijn paspoort kunnen verlengen aangezien ik onder 1 van de 3 uitzonderingen in de wet val.
BZ Den Haag wilde dat ik een stempel OP mijn originele blauwe kaart (= de kaart waarmee de nationaliteit ooit is toegekend) presenteerde van het Egyptische Ministerie van Buitenlandse Zaken en deze zou laten legaliseren op de NL ambassade. In tegenstelling tot andere ambassades accepteert de NL ambassade tegenwoordig alleen vertalingen van vertaalafdelingen van dat betreffende Ministerie of anders het Hoog-Grechtshof (welke kwalitatief slechter zijn dan de vertalingen van de officiële beëdigde vertaal bureaus) die daarna is bestempeld door het Egyptische Ministerie van Buitenlandse Zaken (!).
Ik ben naar Cairo gereisd, waar ik meerdere dagen van de ene instantie naar de andere heb gereisd, dus veel kosten heb gemaakt om uiteidelijk te concluderen dat het Egyptische Ministerie van Buitenlandse Zaken GEEN reeds officiële en bestempelde documenten, nogmaals bestempeld, zoals de originele blauwe kaart. Telefonisch contact met NL Buitenlandse Zaken over mijn dossier nummer bleek zinloos en ik werd geadviseerd een E-mail te sturen. Ik heb o.v.v. mijn dossier nummer een gedetailleerde E-mail gestuurd English kreeg als reactie een geautomatiseerde NO REPLY E-mail met informatie over het aanvragen van een Schengen Visa. Hoe dan?
Lang verhaal kort en € 1000 lichter: Dankzij de behulpzaamheid van Egyptische medewerkers van de Nederlandse Ambassade in Cairo, kon ik opnieuw afreizen naar Cairo om mijn nieuwe paspoort op te halen in Cairo. De onkunde bij BZ Den Haag is beneden peil evenals de communicatie mogelijkheden voor mij als Nederlander in het buitenland. Het is ern troost dat het nieuwe paspoort 10 jaar geldig is.
 
eindelijk een apointment voor verlengen paspoort Toronto na 6 maanden elke dag proberen
 
Terug
Bovenaan