Dé online community voor Nederlanders in het buitenland.

Voor tips, verhalen, en advies van andere Nederlanders.

Blijf verbonden met Nederland en Nederlanders, waar je ook bent.

Voorbereid op blackout?

Anuk

Actieve Bijdrager
Land
Denemarken
Gisteravond was er een 'extra nieuwsuitzending' in Nederland over een grote stroomstoring:
https://npo.nl/start/serie/black-out_1
In Denemarken wordt er in het nieuws steeds vaker aandacht besteed aan mogelijke 'rampen' van dit soort, en aan hoe je je daar als burger op kunt voorbereiden.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe dit in de rest van de wereld is. Wordt er in jouw huidige woonland aandacht besteed aan voorbereid zijn op (langdurige) stroomuitval, rampen zoals in Spanje als gevolg van klimaatverandering? Geeft de overheid tips? Ben jij ZELF voorbereid op dit soort dingen?

Hallo,
Ik woon in Oostenrijk. Er wordt hier wel wat aandacht aan besteed.
Niet regelmatig en niet overdreven veel (zo ervaar ik het).
Hier wordt bv. gezegd, dat het goed is om altijd 2 weken te eten en drinken per persoon op voorraad te hebben. En voor mensen die dagelijks medicatie nodig hebben, deze voor een maand op voorraad te hebben.
Deze informatie wordt niet alleen gegeven vanwege bv een mogelijke black-out, maar ook vanwege de "grilligheid" van de natuur hier en het, zeker in afgelegen gebieden, komen kan tot afsluiting van de buitenwereld door Muren (steen/modderlawines) of door sneeuwlawines.

• Leuk
Waarderingen: Anuk
Hier in Argentinië hadden we vorig jaar een grote ‘black-out’ waarbij zo’n 43% van het land zonder stroom zat, ook hier in Córdoba. Ondertussen ben ik wel gewend aan de ‘corte de luz’. Ik woon in een drukke zone met veel clubs en bars, en vooral in de zomer valt de stroom hier regelmatig uit. Meestal loop ik dan even naar de koffieplekken op de hoek, die wel stroom hebben omdat ze op een ander circuit zitten. Maar het was wel even anders toen bijna de helft van het land ineens zonder stroom zat. Dit duurde bijna de hele dag... met zo'n 41 graden. Ik was op dat moment in de sportschool, en ik had ook geen bereik met mijn telefoon. Dat was heel... raar. Dan ben je ineens volledig afgesloten van de wereld, zonder bereik, geen internet, niks. Niemand had een idee wat er aan de hand was. Ik was niet in paniek, maar ik vond het wel vervelend, met name omdat je dan ziet dat écht heel afhankelijk bent van elektriciteit. Veel gebouwen hebben een automatische deur, die heeft dan een nood-generator, maar die werken maar vaak zo'n 6 uur. Er zijn hier ook gebouwen waar alleen een lift is, geen trap (te bizar voor woorden maar goed). Ik geloof dat het zo' 7 uur duurde destijds. Naar schatting zaten meer dan 20 miljoen mensen zonder stroom.

Ik heb eerlijk gezegd zelf geen black out plan, en de overheid zover ik weet ook niet. Wellicht hebben ze standaard protocollen. Ik had op de universiteit een docent die een "prepper" was. Die had altijd een rugzak bij zich, mocht er ineens iets gebeuren. Ik heb destijds lange gesprekken met hem gehad, dus ik weet wel het één en ander als het écht raak zou zijn. Overigens zijn de Argentijnen (met name de oudere generatie) heel creatief, met name door de crisis in 2001.

Zie: https://www.infobae.com/economia/20...les 1 de marzo,quedaron sin luz durante horas.

• Leuk
Ik had onlangs een "black out" van 3 dagen in de wijk van mijn sportschool. Dat was niet leuk. Ik loop hierdoor inkomsten mis en het interesseert de overheid niks. Energiebedrijf compenseert ook niet. Ik ben geen prepper maar ik heb thuis wel een generator staan, just in case zeg maar. Ook de benodigde spullen zoals zaklampen, batterijen, radio etc

• Leuk
Hier op La Gomera zijn er regelmatig black outs. Soms een kwartiertje, soms een paar uur. We zijn eraan gewend.
Vorig jaar ging het hele eiland dagenlang op zwart toen de paar windmolens, die hier recentelijk zijn neergezet, werden aangekoppeld op het stroomnet, waardoor de goede ouwe dieselcentrale in de hoofdstad in brand vloog. We waren gelukkig op vakantie elders maar de inhoud van onze diepvriezer had het niet overleefd.
Speciale noodplannen zijn er niet.

• Leuk
Hallo,
Ik woon in Oostenrijk. Er wordt hier wel wat aandacht aan besteed.
Niet regelmatig en niet overdreven veel (zo ervaar ik het).
Hier wordt bv. gezegd, dat het goed is om altijd 2 weken te eten en drinken per persoon op voorraad te hebben. En voor mensen die dagelijks medicatie nodig hebben, deze voor een maand op voorraad te hebben.
Deze informatie wordt niet alleen gegeven vanwege bv een mogelijke black-out, maar ook vanwege de "grilligheid" van de natuur hier en het, zeker in afgelegen gebieden, komen kan tot afsluiting van de buitenwereld door Muren (steen/modderlawines) of door sneeuwlawines.
Ja, elk land heeft zo zijn eigen, specifieke uitdagingen. Twee weken voedsel lijkt me een goede periode, beter dan de drie DAGEN die hier geadviseerd worden. Dank voor je reactie!

@Carlo Dank voor je verhaal. Jeetje... ja, het lijkt me ook (zacht gezegd) heel raar als je ineens van alles afgesloten bent en geen idee hebt wat er loos is. Zo kwetsbaar zijn we. Gebouwen met alleen een lift! 😱 Dat is net zoiets als denken dat we 'straks' (wanneer dat dan ook is) van alleen zon, wind en water elektriciteit voldoende zullen hebben. Er is altijd een 'back up' nodig: of het nu een trap is in een flat, of fossiele brandstof voor elektriciteit... Mooi om te lezen dat de Argentijnen creatief zijn! Daar kun je dus ook nog veel van leren, naast wat je al weet van die docent

@PeterM Da's balen ja, als je bedrijf getroffen wordt door een stroomstoring. Goed dat je nu weet, en ondervonden hebt, dat je van de overheid niets hoeft te verwachten - je doet er dus goed aan dingen zelf te regelen. En dat doe je dus in ieder geval privé. Maar ik begrijp dus dat jouw sportschool (ook) afhankelijk is van stroom. Je kunt daar niet sporten zonder elektriciteit?

Ik had onlangs een "black out" van 3 dagen in de wijk van mijn sportschool. Dat was niet leuk. Ik loop hierdoor inkomsten mis en het interesseert de overheid niks. Energiebedrijf compenseert ook niet. Ik ben geen prepper maar ik heb thuis wel een generator staan, just in case zeg maar. Ook de benodigde spullen zoals zaklampen, batterijen, radio etc
Waar in Brazilië zit jij peter??? Gaaf dat je een sportschool hebt!! Hoe lang al? Wat voor muziek speel jij af in de sportschool? In mijn sportschool spelen ze heel veel reggaetón af en daar wordt ik een beetje moe van hahaha!

Maar wij hebben eigenlijk nooit last van stroomstoringen! Gelukkig hebben we wel wat voorbereidingen mocht er iets gebeuren, je weet het maar nooit!

@Carlo Wij gaan over drie weken naar Buenos Aires en Bariloche.... heb je nog wat tipssss????

@ChrisOldenhof Dat had ik niet verwacht, dat er zo regelmatig black-outs op Gomera zouden zijn. Weer wat geleerd dus :) En jij? Volgende keer de diepvriezer leeg eten voordat je op vakantie gaat?
Haha, je kunt niet overal rekening mee houden.
En zoals gezegd: De blackouts zijn meestal maar kort en bijna altijd heel lokaal (een wijkje of soms ons stadje) en dan is die diepvriezer geen probleem.
Maar toen die ene keer wel.

• Leuk
Ik heb hier in de bergen in Italië wel voorraden en andere zaken in huis, niet eens voor black-outs, maar bijvoorbeeld als we door de sneeuw een aantal dagen niet weg kunnen. De stroom valt hier regelmatig uit, maar dat duurt zelden lang, tenzij er werkzaamheden zijn.

• Leuk
Dank voor je reactie @NicoleG. Ja, ook (extreme) weersomstandigheden kunnen het noodzakelijk maken dat je voorraden goed op peil houdt. Alhoewel het hier bij ons gemiddeld genomen niet veel (meer) sneeuwt in de winter, is het vorig jaar toch wel gebeurd dat we echt ingesneeuwd waren. De buurman, een boer, heeft ons pad met zijn tractor met daarop een sneeuwschuif, vrij moeten maken - en zelf moesten we de auto enigszins uitgraven :) Maar dat zijn geen gemiddelde omstandigheden hier...

Nog niet, maar ik zou er maar niet al te zeker van zijn, dat dat zo blijft de komende jaren. Hoe dan ook, het is altijd verstandig om een noodvoorraad te hebben en zeker voldoende water thuis.

• Leuk
@NicoleG Ik weet wel zeker dat niets de komende jaren blijft zoals het nu is. Het weer niet, allerlei 'structuren' zoals kerk, gezondheidszorg, overheid niet. We staan op de drempel van heel wat veranderingen...

Ja @NicoleG een noodvoorraad hebben wij ook. Wij hebben een kelder waar het vaak behoorlijk koud is. We hebben daar enkele dingen opgeslagen. ijk ben wel benieuwd wat voor soort veranderingen @Anuk bedoeld. Het klimaat is wel heel actief met.. veranderingen

@Anuk hier in de UK heb ik zover ik me kan bedenken geen black outs gehad, maar mijn komende vakantie in Cuba ga ik dat vast mee maken. Het enige wat ik belangrijk vindt in zo'n situatie als ik zo ver weg ben is dat ik mijn kinderen kan bereiken om te laten weten dat alles okay is.

• Leuk
We hebben hier op Gran Canaria (ook) regelmatig korte “onderbrekingen” van water en stroom. We hebben het er wel eens over een kleine voorraad aan te houden voor het geval dat, maar we leggen het nooit aan. En wat is klein, wat is voldoende….Met name water wordt een probleem omdat we een waterfiltersysteem hebben op de reguliere kraan aansluiting. Hoeveel liter water sla je in? Misschien moet het ons een keer overkomen voordat we echt actie ondernemen ….. daar hebben een spreekwoord voor “de put dempen als het kalf verdronken is “ hahahah

Mijn vriendin heeft een heel plan gemaakt gezien de achtergrond van haar familie, of van wat ik er van af weet. In onze slaapkamer hebben wij een soort achterkamer gebouwd, dit lijdt door naar onze garage. Dit is voor de echte noodsituaties. Mbt de voorraad kast, wij kopen altijd heel groot in. Black outs gebeurd hier niet heel veel, alleen tijdens heftig weer. Ik zorg dat er altijd genoeg water is.. liters en liters. De pandemie heeft mij toch wel overgehaald om goed voorbereid te zijn voor dit soort noodgevallen. Zorg dat je altijd genoeg water hebt, op z'n minst voor een week. In Spanje zal dit allemaal wel goed geregeld zijn, maar hier in Colombia is het dan "ieder voor zich". Ik heb dat de harde manier geleerd, onze over buurman wilde ons niet eens voorzien van een fles water. Lang verhaal, deze buurman was een vies mannetje dat stiekem met andere vrouwen aan het flikflooien was, daar is die niet goed vanaf gekomen. Zeker niet met het Colombiaanse temperament. Als je allemaal grote zwarte auto's voorbij ziet komen, en de buurman niet meer ziet, stel geen vragen, wees niet de nieuwsgierige Nederlander, dat heeft mijn vriendin mij geleerd.

Ja @NicoleG een noodvoorraad hebben wij ook. Wij hebben een kelder waar het vaak behoorlijk koud is. We hebben daar enkele dingen opgeslagen. ijk ben wel benieuwd wat voor soort veranderingen @Anuk bedoeld. Het klimaat is wel heel actief met.. veranderingen
Alles wat ik in een eerdere reactie noemde. Allerlei 'structuren' en instituten die de afgelopen honderden jaren een soort vanzelfsprekende autoriteit hadden (kerk, gezondheidszorg, overheid, financiële instellingen) brokkelen af. Door schandalen, door wachtlijsten, door corruptie. Al dat soort dingen die zo 'normaal' voor ons waren, vallen om, vallen weg. Het komt steeds meer aan op je eigen verantwoordelijkheid. Om die te kunnen nemen, is het wel 'handig' dat je de veranderingen in deze dingen ziet, opmerkt. En dus ook op dit vlak 'voorbereid' bent. Dat 'de overheid' jouw problemen niet meer oplost, maar dat je dat zelf moet doen. Dit soort dingen. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is :) @Keesje

Terug
Bovenaan